Anmeldelse af Ulvepige på alle blogs

ISBN:  978-87-170-4206-3

Nyt Nordisk Forlag - 2013

Bogen er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag – meningerne er mine egne.

For at undgår spoilers, læs først bogen: Serpina

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Serpina begynder jagten på troldmanden så hun kan slå slangen ihjel og befri Undinen. Bagefter vil hun befri sin far og sine søstre der sidder indespærret i Klinten.

I Soria er alt forandret efter angrebet på Klinten har Broderskabet taget magten. Borgerne i Kora er tvunget til at arbejde for dem hvis de ikke vil miste livet. Serpina holder sig skjult på kroen os Petrina. Her forsøger hun sammen med Noatan at finde ud af hvor troldmanden er taget hen. Prins Augustin og hans venner holder sig også skjult på kroen. De forsøger at finde folk de kan stole på, så der atter kan blive fred i Soria.

Jeg vil ikke afsløre for meget, men kan dog sige at Serpina og Noatans rejse bliver lang, man hører mere om hvad Enhjørningernes Dal er og så bliver Gullveigs – månens – kræfter uddybet og får meget stor betydning for hele historien. Sidst men ikke mindst så spiller dæmonen Kherte  også en vis rolle.

Ulvepige er en fantastisk fortsættelse til Serpina. Serpina må stå på egne ben og det passer godt til hende at hun får lov til at folde sig ud uden at have sin far stående i skyggen. Jeg kan ret godt li’ Serpina og jeg kan levende forestille mig hvor fantastisk – og samtidig enormt skræmmende – det vil være at stå over for en af klintemøerne med måner i øjnene og lysende hud. Jeg kan også levende forestille mig Serpinas edderkop Anaja, der sidder på hendes pande med de gyldne ringe omkring benene. Anaja er med til at gøre bogen helt speciel. Hun er en lille hjælper der tydeligt giver udtryk for sin mening, både med sin opførsel og de ting hun siger. I starten virkede det ikke som om Anaja brød sig specielt om Noatan, eller i det hele taget noget af det Serpina foretager sig. Jeg synes at det er fedt at Anaja er den lille stemme der stille spørgsmålstegn ved Serpinas handlinger.

Og så er der jo Noatan. Han er dejlig og hvis jeg ikke allerede sad herhjemme med en dejlig kæreste, så ville jeg ikke tøve med at kaste mig i armene på Noatan. Der er et eller andet specielt og mystisk over ham. Som bogen skrider frem lærer man ham bedre og bedre at kende. Noatan kommer fra Enhjørningernes Dal og netop det sted er omgivet af masser af mystik. Det eneste jeg vil sige er at man bliver meget klogere på hvad det er og personligt ville jeg elske at komme en tur forbi og se det hele med mine egne øjne.

Troldmanden er igennem det meste af bogen en figur vi oplever på afstand. Vi er stadig ikke sikre på hvem han er eller hvad hans forbindelse til dæmonen Kherte er. Det gør at han stadig er lidt mystisk.

Her til slut vil jeg blot komme med en lille advarsel. Kan man ikke fordrage bøger med en ordentligt cliffhanger som afslutning så er dette en bog man skal holde sig langt fra. Heldigvis er der ingen ventetid på tredje bog, Månebarn, så jeg kan klart anbefale at anskaffe sig begge bøger på samme tid, så man undgår at holde pause mellem dem. Selv kan jeg ikke vente med at læse mere og se hvor historien bringer Serpina hen.

Ulvepige kan købes her: Arnold Busck

Bøger i serien: Klintespind