Kilimanjaro – The trekking guide to Africa’s highest mountain

fredag den 10. maj 2013



Kilimanjaro
The trekking guide 
to Africa's highest mountain

Serie:  -

Henry Stedman

368 sider
ISBN:  978-1905864249

Trailblazer, third edition - 2010
Org. udgivet i 2003


Overvejer man at bestige af Kilimanjaro eller er beslutningen allerede taget, så kan denne trekking guide klart anbefales.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogen starter med alt hvad der vedkommer planlægning af turen. Der er både afsnit om hvem man skal tage af sted sammen med, hvor man skal booke, hvad man skal tage med og hvornår man skal tage af sted. Bogen giver også fine eksempler på hvad det koster at komme ind i Kilimanjaro Nationalpark og hvad det koster at have guide og portere med op på bjerget. Med Kilimanjaro er det jo sådan at man ikke selv må bestige bjerget uden en lokal guide. Priseksemplerne gør det tydeligt hvad nogle af de mange penge en bestigning koster bliver brugt på.

Senere i bogen er der kapitler om Tanzania og Kilimanjaros historie, samt praktisk information om alt fra de lokale forhold til ankomst i Tanzania og guides til byerne omkring Kilimanjaro. Denne del er ret guide-præget, men hele tiden er det relateret til noget man kan bruge i forbindelse med bestigning af Kilimanjaro.

Som et meget vigtigt emne fortæller bogen om højdesyge. Den beskriver symptomer, gode råd til at undgå det og så kommer bogen også ind på hvad man skal gøre hvis man får højdesyge.

Sidst men ikke mindst indeholder bogen detaljerede beskrivelser af alle ruterne på Kilimanjaro og der er både deltaljerede kort og højdegrafer over dagsetaperne.  
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Selvom det er lang tid siden jeg bestilte vores rejse til Kilimanjaro og der nu kun er et par måneder til vi skal af sted, var jeg rigtigt glad for at læse bogen. Jeg kan godt li’ at være forberedt når jeg skal ud og rejse, og selvom vi har booket hos et dansk rejseselskab, der tager sig af hele planlægningen så synes jeg at det er godt at have en ide om hvad f.eks. lokale guider og portere skal have i løn og hvad der er normalt at give i drikkepenge.

En af de ting der bekymre mig mest i forhold til en bestigning af Kilimanjaro er højdesygen. Det er ikke noget man kan forberede sig på, for man aner intet om hvordan man reagerer i højden. Derfor synes jeg specielt godt om det kapitel i bogen. Når man ikke kan sikre sig 100% imod højdesygen så er det rart at vide hvad der er, hvilke symptomer der viser sig og vigtigst hvad man skal gøre ved det. Jeg er sikker på at jeg på vores bestigning af erfarne folk omkring mig, men det er alligevel rart at vide de her ting selv.

Samtidig med at bogen fortæller om Kilimanjaro er den også ret underholdende. Henry Stedman skriver f.eks. at prutning bare er et godt tegn på en god akklimatisering og en lille filosofisk tanke omkring hvorvidt rygere har lettere ved at klare den tynde luft.

Alt i alt så synes jeg at det er en rigtig god trekking guide til Kilimanjaro og overvejer man at skulle af sted så er den helt klart værd at tage et kig på. Min bog skal i hvert fald også med i rygsækken derned, så jeg kan bruge den som opslagsbog undervejs og så jeg kan genkende nogle af de forskellige planter bogen nævner.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar