Blog Tour #9: Anmeldelse - Månebarn

lørdag den 25. maj 2013



Helle Ryding Blog Tour
Morganas Kilder og Klintespind

Dag 9
Anmeldelse af Månebarn på alle blogs






ß Stil spørgsmål direkte til Helle Ryding à
ß Klik på de grønne bannere à





Månebarn


Serie: Klintespind 3


Helle Ryding

288 sider
ISBN:  978-87-170-4341-1

Nyt Nordisk Forlag - 2013



Bogen er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag – meningerne er mine egne.

For at undgår spoilers, læs først bøgerne: Serpina og Ulvepige
Anmeldelsen indeholder ingen spoilers for Ulvepige, så læse roligt videre selvom I ikke har læst Ulvepige endnu.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Månebarn fortsætter lige efter en enorme cliffhanger som Ulvepige sluttede med. Eventyret fortsætter og Serpina forsøger stadig at befri sin familie der sidder indespærret i klinten og gøre verdenen fri for troldmanden og dæmonen Kherte. Hvordan det går hende, må I selv læse i bøgerne.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har aldrig rigtigt forstået dem der siger at de kan begynde at græde over en bog. Det er noget jeg ikke selv har oplevet – altså før i går da jeg læste Månebarn færdig. Okay, jeg græd ikke rigtigt men mine øjne blev blanke og jeg måtte blinke et par tårer væk før jeg kunne fortsætte læsningen. Når en bog rammer på den måde, så er der noget specielt over den og den er værd at holde fast i og huske for evigt. Jeg vil i hvert fald huske Månebarn som den første bog der fik mig til at fælde en tåre.

Når det er sagt så er det en fabelagtig afslutning på serien. Den er spændende og fremmanede de mest fantastiske billeder for mine indre øjne. Når Noatan kalder Undinen terner til sig og får dem til at danne billeder med farverne fra deres fjer træder de tydeligt frem for mig og jeg blev indimellem lidt i tvivl om hvor jeg egentligt var, fordi det hele virkede så levende.

Jeg elsker Serpina og jeg elsker hendes spinder Anaja. Jeg elsker Noatan og Augustin. Jeg elsker Selene. Jeg elsker tilmed Kherte for hendes fuldkomne ondskab. Jeg elsker at man aldrig rigtig ved hvad der skal ske og jeg elsker at der midt i alt håbløsheden alligevel er lidt håb der skaber lys i mørket.

Helle Ryding har taget de gamle sagn om klintekongen og elverpigerne til sig og gjort det til sit eget. Grundelementerne af de danske sagn findes, men de er bygget ind i Heller fantastiske verden hvor de har fået nyt liv. Helle har skabt en fortælling der spiller på følelserne. Jeg skrev det i min anmeldelse af Serpina for 1½ år siden og når jeg i dag sidder og fælder en tåre over de sidste par kapitler så er der noget om snakken. Man føler glæden, smerten, hadet, håbet, frygten og kærligheden.

Jeg kunne blive ved med snakke om hvor fantastisk jeg synes denne her bog afslutter serien, men jeg vil lade jer få fri så I har tid til at få fat i bogen og begynde at læse den selv.

Månebarn kan købes her: Arnold Busck

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Klintespind

Ingen kommentarer :

Send en kommentar