Utæmmet af P. C. Cast og Kristin Cast

fredag den 7. januar 2011



Utæmmet
Org. titel: Untamed

Serie: Nattens Hus 4
Org. serie titel: House of Night 4

P. C. Cast & Kristin Cast

305 sider

Tellerup - 2010
Org. udgivet i 2008


For at undgå spoilers, læs først bøgerne: Vampyrens Mærke, Forrådt & Udvalgt.

For nogle måneder siden blev Zoey mærket som vampyr yngling og flyttede ind i Nattens Hus. Her foregår oplæringen af alle ynglingene, der hver bærer en safirfarvet måne i panden. Når de er færdigudviklet bliver den fyldt ud og der kommer mønster rundt om den. Zoeys mærke er dog allerede meget udviklet og tatoveringerne breder sig ud over hendes krop. Hun er nemlig udvalgt af gudinden Nyx til at løse de problemer der er i vampyrverdenen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I sidste bog lykkedes det for Zoey at miste 3 kærester og få sine venner til at hade sig. Det ser ikke godt ud. Afrodite har nemlig fået åbenbaring, der viser Zoeys død, der er forårsaget af hendes ensomhed. Derfor der det bydende nødvendigt for Zoey at blive venner med sine venner igen. Men det er ikke det eneste hun tumler med. Ypperstepræstinden Neferet har erklæret krig mod menneskene. Inders inde ved Zoey at det er forkert, men hvem vil lytte? Og hvad sker der, når hun kommer på sporet af en forhistorisk ondskab der er ved at blive vækket?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu vil nogle af jer måske tænke: ”Åh nej, ikke endnu en vampyr-bog”. Det er jo som om de vrimler frem for øjeblikket. Men Jeg synes faktisk ikke at man lægger specielt meget mærke til at det er vampyrer den handler om. Jeg føler det mere som en verden der er sat op, for at man bedre kan forstå og forholde sig til den magi der findes. Zoey og hendes venner kunne ligeså godt være helt almindelige teenagere. De opfører sig i hvert fald sådan.

Alt i alt synes jeg rigtigt godt om Nattens Hus serien, og fjerde bind lever helt klart op til de forventninger jeg havde. Og jeg må ærligt indrømme at jeg ikke havde regnet handlingen ud.

Der er dog en lille ting der irriterer mig. Nogle gange skal forfatterne lige gøre læseren opmærksom på at vampyrerne har byttet rundt på nat og dag, og sådan nogle ting. Det mener jeg ikke er nødvendigt, når man er i gang med fjerde bind af en serie. På det tidspunkt må det være gået op for læseren at de ikke levet helt normalt. Men hvis man ser bort fra de små bemærkninger, er der intet der trækker ned.

En ting jeg synes er meget sjovt er at historier og personer fra den virkelige verden er blandet ind i historien. Det får vampyrsamfundet til at virke realistisk, som om det kunne findes i en verden som vores. F.eks. nævnes bogen Farligt blod af Melissa Marr. Jeg lagde nok ekstra meget mærke til den detalje eftersom jeg netop lige har læst den bog.

Anmeldelsen er tidligere postet på Boggnasker.dk

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Nattens Hus




Ingen kommentarer :

Send en kommentar