Stendød af Charlaine Harris

mandag den 17. januar 2011


Stendød
Org. titel: Dead as a Doornail

Serie: 
Sookie Stackhouse / Southern 
Vampire / True Blood / nr. 5

Charlaine Harris

318 sider

Lindhart & Ringhof - 2010
Org. udgivet i 2005



For at undgå spoilers, læs først bøgerne: Død indtil solnedgang, Levende død i Dallas, Klub død & Død for verden.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi fortsætter kort efter handlingen i forrige bog. Sookies bror Jason blev bidt at en varpanter, og da hans øjne er ved at forandre sig er Sookie klar over at han er ved at skifte for første gang. Det bekymre hende at han nu skal være en del af den lille flok ved Hotshot. De er så specielle og at Sookie nødigt ville se ham bo der, eller for den sags skyld sine kommende niecer og nevøer. Samtidig har en snigskytte udset sig harmskiftere som sit bytte og Jasons nye flok mistænker ham for at stå bag. For hvem ville bryde sig om at blive bidt og være tvunget til at forvandle sig ved fuldmåne uden selv at have bedt om det? Ikke mange. Men Sookie er sikker på at det ikke er Jason, og nu skal de andre også overbevises inden næste fuldmåne, og snigskytten skal gerne fanges. Men det kan være en svær opgave, og Sookies nytårsforsæt om ikke at få tæv komme alvorligt i fare.

Se om det lykkedes for Sookie stadig at holde sit nytårsforsæt og fange snigskytten i Stendød.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har fundet ud af hvorfor jeg holder så meget af denne her serie. Det er fordi den ikke bare følger en begivenhed eller et spor. Nej, man ser alle sider at Sookies liv; Hvordan der er at leve som servitrice på en bar; Hvordan det er at klare sig alene i et større hus for meget lidt penge; Hvor besværligt det er at være blandet ind i både vampyrernes, varulvenes og harmskifternes verden; Hvordan hendes mere eller mindre komplicerede forhold til fyrene er og hvordan det er at være anderledes i et lille lokalt samfund. Alle de ting er helt dagligdags for Sookie og vi hører om dem alle sammen. Det er ikke kun opklaringen af mordene i byen, det fylder faktisk en meget lille brøkdel, hvis jeg skal sige min ærlige mening. Men jeg synes at det er godt. Det giver bogen og serien sin helt egen charme. Jeg holder meget at flere af personerne. Bill, Sam, Eric, Alcedi, Calvin, Tara, Arlene og jeg kunne blive ved med at nævne navne. Universet er efterhånden blevet så levende for mig. Jeg er dog lidt ked af at Bill ikke er mere med, men det er nok fordi Bill var ”vores” første bekendtskab i vampyrverdenen.

I forhold til oversættelsen, så tror jeg at den er bedre end i den forrige bog. Jeg måtte i hvert fald ikke stoppe op undervejs og tænke over nogle af sætningerne, hvilket er et godt tegn.

Jeg elsker forsiden på bogen, med den smukke panter. Den er lidt mere stilfuld end de forrige bøger. Og så er panteren også lidt mystisk.

Det sidste jeg vil er at anbefale jer alle at komme i gang med denne her eller hvis ikke i er nået hertil, så i det mindste starte med den første. Det er helt klart en serie der er værd at læse. Charlaine Harris gør det godt, og hun startede og udgav de første bøger længe før Stephenie Meyer. Bare ærgerligt at de ført at kommet her til DK efter.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Sookie Stackhouse




Ingen kommentarer :

Send en kommentar