Cirinos fortælling af Nick Clausen

tirsdag den 20. maj 2014




Cirinos fortælling

Serie: Skrifternes fra Safirhavet 1

Nick Clausen

276 sider

Høst & Søn - 2014

Anmeldereksemplar fra 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
Mit navn er Cirino.
Det betyder sollys eller solskin. Jeg kan ikke længere huske hvilket. Min moder fortalte mig det da jeg var lille. Hun sagde, at jeg fik navnet, fordi det bringer held. Jeg tror ikke på held. Det er snart to år siden, jeg har set min moder.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens handling:
Cirino og hans bror er safirdykkere og leder efter skjulte safirer i det blå hav. En dag hvor de er langt væk hjemmefra overrasker en gruppe sørøvere dem. Cirino søger for at hans lillebror slipper uskadt væk. Selv må han drage med sørøverne.

Vi møder Cirino 2 år efter han er blevet kidnappet og solgt som slave. Han folk er kendt for udholdenhed og kampstyrke, men på trods af det er Cirino ligeved at acceptere sin skæbne som slave. Under et byggearbejde får Cirino et tegn fra guderne. Han beslutter sig for at flygte, men hans flugt mislykkes og hans ejer får nu øjnene op for Cirinos skjulte kampfærdigheder.  Han sender Cirino ind i arenaen for at kæmpe med kæmpeøgler og magtfulde krigere. Hvis Cirino vinder det hele, får han et liv i luksus, men det eneste han ønsker er sin frihed. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Jeg har længe glædet mig til at læse Cirinos fortælling og jeg blev bestemt ikke skuffet. Nick Clausen leverer en skøn historie med paralleller til vores egen historie. Stormagten i Cirinos verden der langsomt erobrer flere og flere lande får mig til at tænke på Romerriget og Cirinos kampe i arenaen der tydeligt er inspireret af datidens tyrefægtning. Jeg synes det fungerede super godt.

Selvom der er disse paralleller til vores verden er det ikke dem der fylder mest i historien. Det er derimod Cirino og hans udvikling der virkeligt betyder noget. Jeg beundrer hans mod og retfærdighedssans. Jeg synes han er en herlig person, med et godt hjerte og et klogt hoved.

Jeg elsker bogens start og hvordan vi lærer Cirinos historie at kende. Hans bortførelse opleves gennem en af hans utallige drømme. Selvom det kun er i dette korte øjeblik at vi møder hans lillebror så føles han ægte og det er let at forstå hvad det er Cirino længes hjem efter.

Bogen handler også rigtigt meget om venskaber. Og det er utroligt interessant. Cirinos medslaver udvikler sig i løbet af bogen, og deres venskab vokser på trods af de svære vilkår de har for venskab. Foruden Cirinos medslaver optræder en kvinde også med en vigtig rolle. Jeg vil ikke afsløre for meget, men hun har også sin egen dagsorden der skal passes ind og måske begynder kærligheden at spire. Og den er absolut kun en spæd spire for kærligheden fylder ikke meget. Den passer dog utroligt godt ind i slutningen af bogen.

Jeg er imponeret og nød hele historien og kan på det kraftigste anbefale den. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kortet:
Kort spiller jo en stor rolle i nogle fantasybøger og jeg bliver simpelt hen nød til at sige lidt om kortet i Cirinos fortælling.


Kortet virker på en gang dejligt velkendt og alligevel fremmedartet. Cirinos verden minder mig om et omvendt og fortegnet Europa. Land er blevet til vand og vand er blevet til land. Mod nord har vi det Nordiske Indhav der minder mig om Danmark og i særdeleshed Jylland. Nede ved Tarabin ligger en lille og forkrøblet udgave af Italien. Frankrig og Spanien er skrumpet og hedder nu den Bunisiansje Fjord, mens Jarasia-bugten minder mig om England.

Jeg kan ikke sige om Europa har været inspiration til Cirinos verden, men jeg elsker det og kan sidde og udforske kortet eller blot beundre det i lang tid. Når kortet derudover er så anvendeligt i løbet af historien, så elsker jeg det endnu mere. En ting er at have et kort med, noget andet er at udforme det på en måde, så det ret faktisk kan bruges som hjælp og vejledning til hvor vi befinder os i løbet af historien. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


2 kommentarer :

  1. Hej
    Jeg anmeldte selv Cirinos fortælling på boookeater, og jeg er ret enig med dig hele vejen igennem. Hvor er jeg dog glad for at du så hvad du gjorde i kortet: jeg så det samme:-)
    Vh Mia Cecilie

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at jeg ikke er den eneste der kunne se sammenhængen med vores Europa i kortet :)

      Slet