Kilimanjaro #7: Bestigning, dag 4

søndag den 22. september 2013

Forrige - Oversigt - Næste

Fredag d. 26. juli
Fra Baranco Camp (3986 m) til Barafu Camp (4662 m)

Distance: 8,5 km
Højdeændring: + 676 m

Vækningen var allerede kl. 6, så vi kunne komme tidligt af sted omkring kl. 7 og være blandt de første på Baranco Wall. Dagens første store udfordring. Vi starter med at gå lidt ned – for vi skal jo have fornøjelsen af hele væggen. Turen op af Baranco Wall var sjov. Det var mere udfordrende vandring – nogle steder tangerende til klatring. Vandrestavene var pakket sammen og hænderne blev taget i brug for at komme op over klipperne. Turen op tog ca. 2 timer og på toppen er der en fin udsigt til Kibo. Jeg tror aldrig jeg bliver træt af at se på den.

Baranco Wall

Fra toppen af Baranco Wall går det lidt ned igen, så lidt op og derefter går det meget ned.  Vi går ved gennem Karanga Valley, men vi går en lidt anden vej end den oprindelige rute. Den er lidt kortere og sparer os for en times vandring. Skyerne kommer og går lidt og flere gange ser det ud som om de er på vej ind over os. Hver gang ombestemmer de sig og vi får lov at gå i fint solskin det meste af dagen.  Det kan mærkes at vi i gruppen er ved at blive trætte. Der er flere der mærker højden. Nogle får deres tasker båret og andre får en støttende hånd ind i mellem. Jeg selv og Martin mærker ikke det store og nyder egentligt bare turen. Martin går tit nede bagved og agere hjælpeguide. Han sørger for at hele gruppen af med. Imens går jeg i mine egne tanker og nogle gange går jeg med nede i bagtroppen.  I bunden af Karanga Valley løber et vandløb. Dette er sidste sted der er mulighed for vand, så vores portere bærer vandet herfra og op til vores sidste lejr.

Vi går op af Karanga Valley igen og når Karanga Camp, hvor vi spiser frokost. Turen fra Karanga Camp til Barafu Camp kommer til at minde meget om topnatten hvad angår terræn og stigning. Vi skal derfor mærke efter hvordan vi har det og tage stilling til om vi vil forsøge os med toppen. Jeg synes det er fint og nyder turen opad. Vi ankommer til Barafu Camp omkring 17:30, spiser aftensmad kl. 18 og går så i seng.

2 kommentarer :

1. Det ser noget stejlt ud. Jeg har lidt højdeskræk.... er der tale om, at man skal gå på kanten af dybe afgrunde?
    Venlig hilsen lene

1. Hej Lene

Baranco wall er så vidt jeg husker det eneste sted der er meget stejlt. Det tog et par timer at komme op og guiderne var super gode til at hjælpe dem der havde behov, så alle kom godt op.

Ellers synes jeg ikke at stigningerne var så slemme eller at man gik på kanten af afgrunde. Jeg kan dog ikke huske hvordan topnatten var, pga. svimmelhed, men da er det jo også mørkt så man kan alligevel ikke se andet end den plet man lyser op foran sig.