Shadow's Edge by Brent Weeks

mandag den 28. november 2011




Shadows Edge

Serie: Night Angel 2

Brent Weeks

636 sider

Orbit - 2008
Org. udgivet i 2008



For at undgå spoilers, læs først bogen: The Way of Shadows.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Kyler vil lægge sit liv som snigmorger bag sig og prøver af alle kræfter da han flytter langt væk sammen med Elene og Uly. Det bliver dog sværere end han havde regnet med, for natten har stadig tag i ham og han kan ikke finde ro hvis ikke han får lov til at strejfe om om natten.

Fortiden har også fundet vej til Kyler. Han finder ud af at hans bedste ven Logan måske alligevel ikke er død, og så må Kyler træffe et vigtigt valg. Vil han lægge snigmorder livet bag sig, eller vil han drage afsted for at redde sin ven og måske hele Cenaria? Vil han opgive alt han har kæmpet for siden Cenaria blev overtaget?

"The Godking" har også fundet vejen til Kyler og sender snigmorderen Vi efter ham. Det bliver et træk der både påvirker Kyler, Elene og Uly.

Hvad vælger Kyler og hvordan vil det gå Cenaria under ledelse af "The Godking"? Læs med og find ud af det.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg bliver gang på gang overrasket over bogen her. Der sker så mange ting, og der er så mange personer med at der altid er noget at læse om. Persongalleriet spænder bredt og det kan mærkes at hver enkelt person har sin helt egen nerve. De sætter liv til historien og der er både de karakterer man elsker, dem man hader og dem man ikke helt ved hvad man skal synes om. Der er gode og onde, selvom den definition ikke helt passer her, for hvornår er en person ond? Det kommer vel an på hvilken synsvinkel man ser det fra og hvem man holder med og somme tider er jeg selv blevet i tvivl om hvem der havde ret.

I forhold til sidste bog breder vi os her længere væk fra byen Cenaria og oplever flere forskellige folkeslag og traditioner end vi allerede kender til. Ligesom persongalleriet er godt og beskrivelserne har de her forskellige folkeslag virkeligt god. Der er meget forskellige traditioner og folk tror på meget forskellige ting. Det kræver lidt at finde sig til rette med et en ny kultur når man støder på den, men derefter så fungerer det også.

Kyler har udviklet sig rigtigt meget siden vi mødte ham første gang i "The way of Shadows". Han er blevet mere moden og en rigtig snigmorder der har styr på sine ting. Alligevel er han ikke skråsikker, for der er mange ting i han rolle som "The Night Angel" som han ikke forstår og der kommer hele tiden små nye overraskelser op omkring hvad han er.

Jeg holder meget af karakterer som Mamma K, Jarl, Logan og Elene, men også den lille Uly har gjort stort indtryk på mig. Snigmorderen Vi er en helt anden sag. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om hende. Nogle gange holder jeg af hende og andre gange gør hun helt uforståelige ting. Hun er en af de personer som jeg ikke ved hvor jeg skal placere i min række af "Synes godt om" og "God/Ond" lister. Gennem bogen har jeg savnet tilstedeværelsen af en person. Han er godt nok ikke den mest sympatiske og vellidte person, men jeg kom til at holde af ham i sidste bog og det gjorde ondt da han ikke længere skulle være en del af bogen. Durzo har både efterladt Kyler og mig med et hul inden i. Heldigvis sker der masser af spændende ting der har holdt min opmærksomhed.

Det korte af det lange er at "Shadow's Edge" er en fantastisk bog som jeg klart vil anbefale. Selvom jeg havde overvejet en pause mellem første og anden bog, kunne det ikke komme på tale, for jeg måtte have mere. Nu er situationen den samme og jeg kunne ikke lade være med at tage næste bog ned af hylden lige bagefter for at få mere. Brent Weeks har skabt et fænomenalt univers og en vildt spændende historie.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: The Night Angel Trilogy

Ingen kommentarer :

Send en kommentar