Kniven af Karen Skovmand

søndag den 13. november 2011



Kniven
Org. titel: Ainshas Historie

Serie: Ainshas Historie 1

Karen Skovmand

232 sider

Gyldendal - 2007
Org. udgivet i 2002



Her har vi fat i en dansk fantasyforfatter der gør det glimrende. Dette første bind i triologien Ainshas historie er virkeligt godt skrevet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ainshas far er høvding over den røverflok der hersker i bjergene mellem Nordlandet og Syden. Vi møder Ainsha da hun bliver hentet op til røverborgen i bjergene, som den søn, hendes far tror hun er. Her lever hun ene pige blandt mændene og prøver ihærdigt på er vinde sin fars anerkendelse. Men det er ikke så let, når hun ikke er den søn han så brændende havde ønsket sig. Men Ainsha kæmper sig vej gennem barndommen og lærer at kæmpe som en mand, før hun lærer at elske som en kvinde. På et tidspunkt sker det at hendes far gifter hende bort til en klankriger fra Nordlandet. Det bryder Ainsha sig ikke om, og hun kan bestemt heller ikke lide den plan hendes far har for hende. Hun skal dræbe sin brudgom på bryllupsnatten, men den kniv faderen giver hende, kun for at han kan bevare sin magt i bjergene.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hvordan det går Ainsha, det må du selv læse. Jeg vil ikke sige andet end at det er en utroligt spændende fortælling hun har. Det starter med at hun fortæller om hvordan hun sidder og skriver sin historie ned. Hun skriver til Diarmid, som er en person vi slet ikke møder. Det virker rigtigt godt, når hun ind i mellem kommer med små kommentarer til ham.

Jeg glæder mig til at læse de næste bøger og høre resten af den historie som Ainsha har at fortælle. Jeg håber bare at de er ligeså gode. Karen Skovmand er absolut en af de rigtigt gode danske forfattere. Jeg er imponeret over den verden hun har fået opbygget og hendes evne til at forklare den så den virker realistisk. Super godt. Der er rigtigt mange "ukendte" navne og ord i den. Det kan nogle gange virke lidt overvældende, men er samtidig med til at bygge hele hendes univers op.

Anmeldelsen er tidligere postet på Boggnasker.dk

----------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Ainshas Historie

3 kommentarer :

  1. Jeg kender ikke serien, men den lyder ret spændende. Er straks noteret på min... øhm... alt for lange læseliste :-D

    SvarSlet
  2. Piskeriset: Der bliver vidst tit tilføjet nye bøger til den liste?
    Jeg havde heller aldrig hørt om hende, men blev meget positivt overrasket over serien.

    SvarSlet
  3. Ssshhh! Ja, jeg har ret travlt, hvis jeg skal nå dem alle :-D

    Heldigvis er jeg blevet bedre til at sætte tid af til at læse i hverdagene, så jeg også når en del af dem... ellers turde jeg slet ikke skrive alle de titler ned ;-)

    SvarSlet