Kilimanjaro #1: Forberedelse

mandag den 16. september 2013

Oversigt - Næste

Som jeg tidligere har skrevet om, så gik året sommerferie til Tanzania med bl.a. en bestigning af Kilimanjaro. Gitte fra Boghylden har udtrykt ønske om at høre hvordan vi greb det hele an, så derfor dette indlæg om forberedelserne.

At finde ud af at man vil afsted
Dette punkt er det første og nok ret individuelt fra person til person. For mit vedkommende startede drømmen da jeg i 2011 var i Marokko og besteg nordafrikas højeste bjerg Toubkal (dette kan der læses om her). Min kæreste og jeg fandt ud af at vi gerne ville bestige Kilimanjaro også, men da sådan en tur kræver lidt forberedelse og ikke mindst penge valgte vi at det først skulle være sommeren 2013 vi skulle afsted.

Rejseselskab og valg af rute på Kilimanjaro
Vi valgte at vi gerne ville rejse med et rejseselskab der kunne sørge for alt det praktiske i Tanzania, således at vi selv kun skulle koncentrere os om selve bestigningen og det at komme til tops. Vi havde mange overvejelser og kiggede på flere forskellige selskaber, men vi endte med at bestille rejsen hos Topas Travel som vi også var i Marokko med. Vi var godt tilfredse med Marokko-turen, så vi var ret trygge ved at vælge samme rejseselskab igen. Derudover er priserne ret ens når det handler om en bestigning af Kilimanjaro.

Når man bestiller gennem et rejseselskab som Topas skal man ikke selv gøre ret meget. De sørger for lokale guider og portere til at bære bagagen. Det er sådan at man ikke kan bestige Kilimanjaro uden at have en lokal guide med. Topas sørgede også få betaling af entre og afgifter i de forskellige nationalparker vi besøgte.

En anden ting der har betydning når man vælger rejseselskab er hvilken rute man gerne vil bestige Kilimanjaro af. Der findes flere forskellige ruter, der varierer i både pris og antallet af dage. Det er vigtigt at vælge en tur hvor man har nok tid til akklimatisering, så den generelle anbefaling er mindst 6 dage på bjerget. Vi besteg Kilimanjaro af Machame-ruten og brugte 6 dage. Det passede fint til os.

Kun Kilimanjaro eller skal man også se andet?
Inden vi bestilte rejsen overvejede vi også hvor meget mere vi havde lyst til at lave dernede. En rejse der kun indeholder en bestigning af Kilimanjaro koster ca. 20.000. Topas har også en version af rejsen hvor man efter bestigningen bruger 5 dage på safari og til sidst har en uges tid på Zanzibar. Den tur koster ca. 30.000. Det er 10.000 for de sidste 2 uger, og når vi nu tog afsted synes vi ligeså godt at vi kunne tage det hele med. Hvornår får man ellers muligheden for at tage på safari og opleve Zanzibar? Vi havde sat os for at det skulle være REJSEN, så derfor tog vi den helt store pakke. Den beslutning har jeg været rigtig glad for. Da vi var på vej ned fra Kilimanjaro var jeg rigtig glad for at vi ikke 'bare' skulle hjem, men havde endnu flere spændende oplevelser i vente.

Fysisk form
At bestige Kilimanjaro er hårdt, så det kræver at man har en god grundlæggende form. Man behøver ikke være maratonløber eller noget i den dur, men man skal kunne holde til at gå i mange timer om dagen, flere dage i træk. Det er ikke fordi vi har trænet specielt meget til turen. Vi har været vandt til at gå. Sommerferien sidste år gik til Sverige hvor vi gik forskellige dagsture i ca. 10 dage, så derfra vidste vi da at vi godt kunne gå flere dage i træk. Ellers meldte jeg mig ind i Fitness World for 1½ år siden hvor jeg hurtigt fandt ud af at jeg bedst kunne li at steppe. Det sidste halve år har jeg været til step ca. 1 gang om ugen og det har været det. Jeg fik også lagt et program der havde fokus på ben og ryg, men jeg fik aldrig rigtigt brugt det nok. Den bedste træning vi har lavet inden vi tog afsted var i de weekender hvor vi tog ud for at gå. Nogle gange pakkede vi dagstursrygsækken og tog den med, andre gange gik vi bare uden. Vi har gået alt fra små ture på 5 km til ture på ca. 20. Derudover har vi også forsøgt at vælge områder hvor der har været lidt bakker.

Udstyr
Nu har jeg en kæreste der er rigtig glad for udstyr, så vi har et pænt laget liggende herhjemme, men der var alligevel nogle ting jeg skulle bruge. Jeg begyndte allerede at ønske mig nogle af tingene der for 2 år siden - lang tid inden vi bestilte. Når man anskaffer sig tingene over så lang tid føles det heller ikke så dyrt. Derudover er det meste også ting jeg bruger i andre sammenhænge, så det var helt fint at få tingene anskaffet. Jeg skulle bl.a. have nyt liggeunderlag (det andet var punkteret) og nye vandrestøvler. Med vandrestøvler er det særligt vigtigt at de bliver købt i god tid og gået ordentligt til. Der er ikke noget værre end sko der ikke sidder ordentligt. Soveposen skal kunne gå ned til omkring -10 grader og sådan en har min kæreste kun en af, så vi lånte en mere af nogle venner, eftersom sådan en fætter ikke er helt billig.

Litteratur
Jeg forberedte mig rigtigt meget ved at søge efter rejseberetninger på nettet fra folk der har besteget Kilimanjaro. Derudover  fik jeg fat i bogen "Kilimanjaro - The trekking guide til Afrika's highest mountain" af Henry Stedman. En rigtig god guidebog om Kilimanjaro der både beskriver planlægningen af turen - om det så er at bestille hos et rejseselskab hjemmefra eller finde et selskab nede i Tanzania. Den beskriver både fordele og ulemper ved de forskellige metoder og kommer også ind på prisen og hvorfor det skal være så dyrt at bestige bjerget. Der er pakkeliste og detaljeret beskrivelse af alle ruterne op af bjerget. Bogen giver også en god beskrivelse af hvad højdesyge er og symptomerne på det. Som ekstra bonus er der også beskrivelser af de nærmeste byer og Mount Meru - der er et mindre bjerg lige ved siden af Kilimanjaro. Hvis man overvejer at skulle afsted vil jeg klart anbefale den bog. Den er godt nok på engelsk, men jeg har ikke fundet nogle danske guidebøger om Kilimanjaro der gør det lige så godt.

Er der ellers nogle spørgsmål, så spørg endelig. Det er en fornøjelse at dele ud af de erfaringer vi fik af at tage afsted.