Fjendeblod af Lene Kaaberbøl

lørdag den 8. februar 2014




Fjendeblod

Serie: Vildheks 5

Lene Kaaberbøl

174 sider

Alvilda - 2013

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Clara har fået lavet rigtigt rod i det hele. Moster Isa, Shanaia, Mester Millaconda, fru Pommerans og hr. Malkin ligger alle som forstenet efter Clara tilkaldte dem for hjælp i forrige bog. En nat bliver hun overrasket af Kahla der med dirrende stemme forlanger at få at vide hvad der er sket med hendes far Mester Millaconda. Clara og Kahla begiver sig ud på en mission for at vække heksekredsen fra deres forstenede tilstand. Alt virker som om ravnemødrene er deres eneste chance for hjælp, men på vejen derhen fanges de i en uhyggelig storm hvor det regner med sorte ravnefjer. For at redde sin moster drager Clara af sted for at redde den sidste ravn i verdenen, men det er ikke helt let, for det er nemlig ikke alle hun kan stole på. Hvem er ven og hvem er fjende?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gennem Vildhekse-serien er min begejstring for den vokset med hver bog. Desværre går det lidt den forkerte vej igen med denne bog. Ikke fordi bogen var dårlig – for det er den bestemt ikke – men fordi jeg ikke fik hvad jeg havde forventet. Som jeg husker det havde de andre bøger et samlet plot og problemstillingen i starten af bogen blev løst i slutningen. Det er ikke tilfældet her. Jeg troede at jeg skulle læse om hvordan Clara hjælper sine venner ud af den forstenede tilstand, men i stedet fik jeg en historie om ravne, fjendskab og venskab. Det i sig selv lyder jo godt, men når man forventer noget andet kan det gå hen og blive skidt.

Egentligt er det jo dybt forkert at jeg – som et næsten voksent mennesker på 23 år – sidder og anmelder bogen her. Jeg er ret sikker på at hvis jeg havde læst denne bog da jeg var omkring 10, så ville jeg have elsket den meget mere end jeg gør lige nu.

Clara er en sød pige, der gerne vil gøre alt det rigtige, men bliver nød til at finde sin egen måde at gøre det på. Jeg kan faktisk ret godt li’ hende. Derudover er vildhekseverdenen helt fantastisk og interessant. De to ting er medvirkende til at jeg er overbevist om at jeg ville have elsket bogen som barn. Desværre er bøgerne jo først udkommet nu, så jeg havde jo ikke mulighed for at læse dem dengang.

Ud over historien så er det også værd at bemærke de smukke tegninger på for- og bagside samt på den på den første og sidste side i bogen. Det er tegneren Anders Walter der står bag og de tegninger er bare super skønne og ind imellem kunne jeg fortabe mig helt i en af tegningerne og bare nyde den.  

Der kommer en bog mere i serien og selvom jeg ikke er blæst bagover af det hele, så vil jeg alligevel læse afslutningen og få hele Claras historie med. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Vildheks



Ingen kommentarer :

Send en kommentar