Nyt på reolen #3: Høsten fra New York

onsdag den 26. februar 2014

Jeg fik vidst aldrig rigtigt skrevet her på bloggen at jeg i uge 7 var på ferie i New York. Når jeg nu var sådan et sted skulle jeg selvfølgelig bruge lidt tid på at kigge på bøger. Den første boghandel jeg besøgte var Strand Books. En boghandel i flere etager med sindsygt mange bøger i store reoler fra gulv til loft. Jeg ved ikke om det var alle bøger, men nogle af dem var i hvert fald brugte. Jeg kiggede lidt rundt, men når man ikke har en uanet mængde af tid til rådighed og ikke helt ved hvad man leder efter blev det hele lidt uoverskueligt. Reolerne var jo så høje at det var helt umuligt at se hvad der gemte sig på de øverste.

Den næste boghandler var Barnes & Noble. Til den har jeg ikke andet at sige end fantastisk. 4 etager fyldt med nye bøger, en cafe og ellers bare masser af plads. Først kiggede jeg på YA bøger og fantasy for YA, men hurtigt fik jeg bevæget mig en etage op til hylderne med "rigtig" fantasy (YA fantasy er selvfølgelig også rigtigt, jeg ved bare ikke hvad jeg ellers skal kalde det). Og der var mange hylder med fantasy og virkeligt mange bøger. Hvis jeg havde adgang til sådan en boghandel herhjemme ville jeg hurtigt blive meget fattig for de havde godt nok mange spændende titler.

Efter Barnes & Noble gik turen videre til Books of Wonder. En lille skøn butik fyldt med børnebøger. Havde jeg børn og de læste bøger på engelsk, var jeg også blevet fattig i den butik. Derudover havde de mange signerede bøger. Den ide kan jeg godt li. At forfattere når de alligevel er forbi butikken til et arrangement, lige bruger lidt tid på at signere nogle bøger, så andre har mulighed for at købe et signeret eksempel. Den sidste boghandlet jeg var inde i var Idlewild Book, men det var noget af en skuffelse. Både Stand Books, Books of Wonder og Idlewild stod nævnt i Lonely Planets guide bog til New York, men Idlewild sagde mig ikke rigtigt noget. Det var en meget rejseorienteret baghandel, hvor bøgerne var delt ind efter hvilket land forfatterene kom fra (så vidt jeg lige kunne se). Jeg synes det er fantastisk at der også er den slags små finurlige boghandlere, men lige denne sagde mig ikke noget.

Nu til de bøger jeg vil købt. Det endte med 6 stk. der allesammen blev købt i Barnes & Noble.



De første bøger er skrevet af Terry Brooks. Egentligt ved jeg ikke ret meget om hvad de handler om, men jeg mente da jeg stod i butikken at Terry Brooks er en af de store fantasyforfattere, og som sådan en jeg synes jeg burde stifte bekendtskab med. Problemet med Terry Brooks er at han har skrevet virkeligt mange bøger der allesammen foregår i samme verden, så hvor pokker skal man lige starte? Heldigvis havde Barnes & Noble gratis Wi-Fi og efter en hurtig google søgning stod det klart at jeg skulle begynde med hans første serie; The Original Shannara Trilogy.Trilogien består af følgende tre bøger:
  1. The Swords of Shannara
  2. The Elfstones of Shannara
  3. The Wishsong of Shannara
Jeg er begyndt på The Swords of Shannara, og indtil videre (s. 70) virker den god og jeg glæder mig til at fortsætte eventyret.







Den næste bog er The Crown of Embers af Rae Carson. Det er efterfølgeren til The Girl of Fire and Thorns, som jeg har stående herhjemme men endnu ikke er begyndt på.

De sidste to bøger er The Warded Man og The Desert Spear af Peter V. Brett. Bøger jeg har hørt utroligt meget godt om, så dem glæder jeg mig også til at begynde på. Som lidt ekstra lir, så er The Desert Spear signeret af forfatteren. Jeg kan godt li forfatter signeringer i bøger og at kunne købe en bog i baghandleren, helt uden merpris er da fantastisk. De havde faktisk også den tredje bog i serien, men forsiden passede ikke til de to andre, og selvom min kæreste synes jeg var dybt åndsvag når jeg ikke ville have den med, så blev den stående på hylden og så må jeg finde en udgave der passer bedre til de to andre en anden gang.





6 kommentarer :

  1. Åh, New Yorks bogbutikker! jeg elsker det, og drømmer om en tur snart. <3 Det er himmel på jord.

    Og så elsker jeg virkelig konceptet med signerede bøger på hylderne. Gid man også gjorde det i danske bogbutikker :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også ret fantastisk at opleve hvordan boghandlere også kan være. Der var jo rent faktisk propfyldt med bøger og ikke ret meget andet. Når man sammenligner med danske boghandlere som Bog og Ide og Arnold Busk, så er det jo noget helt andet.

      Slet
  2. Jeg var i NY sidste år og var nærmest ikke til at slææææbe ud af Strand Books! :-D Øj, det er et skønt sted! Jeg kunne bruge timer der! (tror også vi var der mindst en time... og måske mere...). Barnes & Nobles var også et godt sted, mens jeg blev ret skuffet over Forbidden Planet (efter at have oplevet deres gigantiske butik i London).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis jeg var alene og havde tid til bare at snuse rundt, så tror jeg også at jeg kunne bruge meget tid i Strand Books, men lige i det øjeblik jeg var der blev det hele lidt for uoverskueligt. Det er helt sikkert meget fantastisk og jeg ville virkeligt ønske at der var en lignende butik i nærheden af mig herhjemme.

      Slet
  3. Jeg var vist kun i Barnes and Noble da jeg var i New York,men var også VILD med den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også helt klart der jeg brugte længst tid. Fantastisk at der findes butikker med flere etager fulde af bøger.

      Slet