Atlantiskomplekset af Eoin Colfer

onsdag den 27. februar 2013



Atlantiskomplekset
Org. titel: The Atlantis Complex

Serie: Artemis Fowl 7
Org. serie titel: Artemis Fowl 7

Eoin Colfer

331 sider
ISBN: 9788711413012

Carlsen - 2010
Org. udgivet i 2010


For at undgå spoilers, læs først bøgerne: Artemis Fowl, Det arktiske intermezzo, Evighedskoden, Opals hævn, Den tabte koloni & Tidsparadokset

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi kender alle sammen Artemis Fowl. Geniet af en dreng der engang fangede feen Holly Short og som med fast hånd styre Fowl imperiet med alt hvad det indebærer af forbrydelser. Sådan er det dog ikke længere. Artemis er blevet god og hans største projekt nogensinde går ud på at redde hele verdenen fra global opvarmning. Han har allieret sig med fefolket for at demonstrere sin nyeste ide. Alt går dog ikke helt efter planen. Artemis er ikke sig selv og går mere op i antallet af ord i sætningerne end hvad han egentligt siger. Det går hurtigt op for Holly at Artemis må lide af den sygdom feerne kalder Atlantiskomplekset og det er det sidste nogen har brug for nu. De af feerne rumsonder er på vej mod jorden og mod Atlantis hvor en flok forbrydere har planer om en storartet fangeflugt. Der er brug for geniet Artemis, så hvordan vil det hele gå når hans alter ego Orion dukker op? Læs med og find ud af om katastrofen bliver afværget.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er ved at være lang tid siden jeg sidst har læst en Artemis Fowl bog, og den sidste (6’eren) var jeg ikke synderligt begejstret for. Jeg husker ellers de første som rigtigt gode og underholdende og jeg kan lide ideen om en superskurk som hovedperson. Desværre ser magien fra de første bøger ud til helt at være forsvundet. Jeg var ikke synderligt imponeret over Atlantiskomplekset, på trods af at mine forventninger lå i bunden af skalaen.

Jeg savner den rigtige Artemis Fowl, geniet der kunne regne alt muligt ud og superskurken der brugte tiden på at udtænke planer der kunne gøre hans forretning bedre. Her i bogen er Artemis fraværende det meste af bogen og hans alter ego Orion er ret belastende. Det bedste ved bogen er når vi følger Butler. Ham han jeg godt li’. Der bliver også brugt rigtigt mange sider på at beskrive situationen fra ”fjendens” synspunkt og jeg må indrømme at jeg mistede spændingen undervejs et par gange fordi jeg jo godt vidste hvad der skulle ske.

Alt i alt vil jeg anbefale bogen til folk der holder af Artemis Fowl serien. Hvis man ikke har læst noget af serien, så skal man bestemt ikke starte bagfra for de første bøger er rigtigt fine. Desværre falder kvaliteten. Jeg håber at den ottende og sidste bog kan rette lidt op på det og give serien en værdi og god afslutning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


2 kommentarer :

  1. Jeg må desværre indrømme, at jeg er fuldstændig enig. Bog 7 lever langt fra op til de andre bøger - jeg glæder mig dog til at få læst den sidste bog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er lidt ærgerligt at det skal være sådan med en serie der ellers startede godt. Jeg glæder mig også til at læse næste bog. Går i gang med den i næste uge eller sådan noget.

      Slet