Boost din økonomi af Peter Hertz m.fl.

lørdag den 16. februar 2013



Boost din økonomi
Den uformelle guide til at få 
styr på kontoen


Peter Hertz
Alexander Sonne Wulff
Mads Løntoft

189 sider
ISBN:  978-87-17-04139-4

Nyt Nordisk Forlag - 2011



Jeg ønskede mig ”Boost din økonomi” for et års tid siden, fordi jeg gerne ville have rigtigt styr på de begreber der bruges når det handler om skat. Jeg fik dog ikke læst den lige med det samme og den har stået på hylden og samlet støv – lige indtil i går. Jeg gik i gang med at lægge lidt budget herhjemme og tilfældigvis fandt jeg bogen frem og begyndte at læse i den.

”Boost din økonomi” er en bog der henvender sig til unge der snart skal flytte hjemmefra eller unge der bare gerne vil have lidt mere styr på økonomien. Den giver et godt og grundlæggende overblik over de vigtigste ting når det handler om privat økonomien. Bogen prøver ikke at fortæller hvordan det hele skal gøres, men giver gode råd og forklarer nogle af de mange forvirrende begreber.

Der er gode kapitler om det at vælge bolig og forsikringer, om hvordan man for det bedste ud af ens SU, om fede studiejob og forslag til alternative måder at tjene penge på. Derudover er der kapitler om det at låne penge, skat og selv pension er der et enkelt kapitel op. Den når ret fint omkring det hele og er der noget der ikke interessere eller som man ikke har behov for at vide, så kan man let springe de afsnit over uden at det gør noget.

Bogen er skrevet i et fint og ungdommeligt sprog, der tager lidt løst på det hele. Den kan til tider faktisk være lidt underholdende, taget emnet i betragtning.

Jeg anser mig selv for at have okay styr på min økonomi, men især kapitlerne om låne penge og skat synes jeg var gode. Det var rart at få defineret de udtryk der bruges på selvangivelsen, så nu bliver det måske lidt lettere at udfylde den næste gang. I forhold til at låne penge, er det ikke noget jeg har prøvet før, men med en drøm om et huskøb inden for de næste par år, så er det et yders relevant emne og jeg er glad for at have et sted jeg lige kan slå begreber som ÅOP og bidrag op.

Selvom jeg tror de tre herre, Peter, Alexander og Mads har godt styr på det med pengesagerne var der en lille detalje der irriterede mig. Under forsikringer blev de ved med at skrive at man er dækket af forældrenes forsikring indtil man fylder 21. Det er også rigtigt, men kun så længe man bor alene og den detalje skriver de intet om, selvom de andre steder i bogen opfordre til at bo flere sammen.

Alt i alt er bogen rigtigt fin der burde være en de fleste unge lige tager et kig i inden de flytter hjemmefra og skal styre økonomien selv. 

1 kommentar :

  1. Den tog virkelig røven på mig den bog. Jeg havde ok store forventninger pga anmeldelser på goodreads, men jeg havde ikke forventet at den var SÅ god! Jeg skal virkelig snart have skaffet 2'eren.
    Irriterende at der ikke er offentlig gjort hvornår 3'eren kommer. På goodreads står der 2025 :/

    SvarSlet