Vildt vejr

lørdag den 27. august 2011

Det er godt nok lidt af et hver der er her i Tune på Sjælland. I morges vågnede jeg sådan rigtigt ved et mega tordenbrag, der lød som om det var lige ved siden af. Min søster råbte derefter "Mor, mor, prøv lige at kom. Kom nu mor", og så var jeg jo nød til at stå helt ud af sengen for at se hvad der foregik. Hun havde stået inde i stuen og kigget ud på lynene da der var slået et ned lige ude foran og hun så lysglimt og gnistre. Ret vildt siger jeg bare. Mor sagde også at himlen havde været helt gul lige inden det begyndte af tordne. Vi sad så lidt og kiggede på lyn der for hen over himlen og lysglimt der kom hele tiden.

Vores fjernsyn virker ikke, så signalet er nok gået på hele nettet i Tune. I dag må vi så klare os med nyhedsopdateringer på nettet og DR hvis vi vil se lidt fjernsyn og følge med i hvordan uvejret udvikler sig.

Det lykkedes mig at falde i søvn igen i et par timer, og omkring kl. 10 da vi sad og spiste morgenmad startede der et ordentligt tordenvej igen. Med brag og bulder meget tæt på, sad vi nede i køkkenet. Pludseligt går strømmen og vi sidder i mørke. Heldigvis kunne vi bare tænde på hfi relæet. Strømmen gik en gang mere lidt senere, da jeg stod oven på, så det lagde jeg ikke mærke til. Fra stuevinduerne så vi at der var røg ude over markerne. Først troede vi at lynet var slået ned i en mast, men da vi fik fat i en kikkert viste det sig at være en vindmølle. Det var faktisk ret meget ild i den, taget i betragtning at det regnede voldsomt. Vingerne begyndte at falde af og på et tidspunkt så vi blå blink der kørte hen imod den. Det ryger stadig væk fra møllen - selvom der ikke er flere flammer at se. Regnen er stilnet af igen, men ind i mellem kommer lynene meget tæt på, så der kommer nogle helt gevaldige brag. --> Det fik jeg vidst sagt lidt for hurtigt, det er nemlig lige begyndt at regne meget kraftigt igen, så uvejret er nok ikke helt ovre.

Nu vil jeg se lidt mere på regn, lyn og torden og så vil jeg finde ud af hvad jeg skal resten af dagen.



2 kommentarer :

  1. Jeg ville simpelthen så gerne have hørt de brag, eller det brag, selvom jeg tvivler på det var det samme der var hos dig som hos mig. Der er virkelig ikke noget værre end at sove i gennem et godt uvejr...):

    SvarSlet
  2. Nej, der er altså et eller andet meget fascinerende ved sådan nogle uvejr.

    SvarSlet