Generalen af Robert Muchamore

onsdag den 3. august 2011



Generalen
Org. titel: The General

Serie: CHERUB 10
Org. serie titel: CHERUB 10

Robert Muchamore

293 sider

People'sPress Jr. - 2011
Org. udgivet i 2008

For at undgå spoilers, læs først bøgerne: Ilddåb, Narkobaronen, Arizona Max, Dødsstødet, Dommedagskulten, Dyregalskab, Faldne Engle, Bandekrig & Søvngængeren.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi er nu nået til den tiende bog i serien om James Adams der er agent i CHERUB. Han er på mission for at stoppe lederen af anarkistorganisationen SAG, der er mistænkt for at ville starte terrorhandlinger. Missionen lykkes ikke helt som ventet, og samtidig er der knas i James forhold til Dana, så da han kommer hjem har han brug for en opløftning og en succes. Han lillesøster Lauren overtaler James til at tage med på den største træningsøvelse nogensinde. Det foregår i ørkenen lidt uden for Las Vegas, og er et stort wargame, med en hel bataljon amerikanske soldater og en lille gruppe af briter. Børnene fra CHERUB skal give soldaterne en ny udfordring og vise dem en anden måde at kæmpe på, når det gælder urban krigsførelse.

Der er kampe, spænding, spil i Las Vegas og en rigtig gorillakrigsførelse. En god blanding der giver endnu et indblik i hvad der sker i CHERUB og hvad de kan præstere.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er lidt tid siden jeg læste sidste bog, og det er rart at være tilbage i selskab med CHERUB. Jeg er begyndt at holde rigtigt meget af de karakterer der er med, selvom jeg stadig indimellem synes at det er lidt urealistisk hvad børnene kan. Ser man bort fra det, er det en god og velfortalt historie, og jeg føler mig godt underholdt.

Der er nogle meget levende personligheder og jeg undre mig meget over at jeg faktisk synes om James. Han er øretæveindbydende, komme altid ud i ballede, er lidt for pigeglad og tror at alle vil have ham og træffer tit dårlige beslutningen. Alligevel holder jeg har ham, for jeg kan mærke at nedenunder den hårde skal er han god nok og vil det rigtige. Han er intelligent bekymre sig om sine venner, selvom han har svært ved at styre sit temperament når han bliver vred. De andre karakterer er også gode og jeg holder særligt at Lauren og Kerry, der er et par seje tøser.

Ideen om den enorme træningsøvelse i urban krigsførelse er i bund og grund god nok, og historien fungere, men der mangler lidt. Når der skydes med kalk og maling er der aldrig nogen rigtig fare for at dø eller komme til skade. Det betyder at jeg ikke sad og holdt vejret som jeg har gjort i nogle af de tidligere bøger, fordi jeg var bekymret for om de nu alle sammen ville overleve missionen. Muchamore er godt selv klar over det, og der er flere bemærkninger om at de måske er lidt modigere og tager lidt flere chancer, netop fordi det værste der kan ske er at man bliver dækket af maling.

Samtidig med træningsøvelsen udspiller der sig et lille drama på CHERUBS campusområde og i marken. Der er knas i kærlighedslivet for flere af bogens personer og det er lidt underholdende og interessant at se hvordan de reagere forskelligt på det. Det er især sjovt at følge James, der for første gang rigtigt bliver droppet. Hvad skal man som dreng gøre når pigerne ikke længere vil have en og man har fået skabt sig et dårligt ry, på grund af utroskab på missioner? Læs med og find ud af hvad James gør i den situation.

Robert Muchamore har med CHERUB skabt en god og underholdende serie. Den er til dels realistisk, idet jeg sagtens kan forestille mig de miljøer missionerne foregår i, og at skurkene er helt almindelige personer, hvor det somme tider kan være svært at se hvad de gør galt. Det eneste jeg har at udsætte på realiteten er at det er nogle meget dygtige og handlekraftige teenagere der er med, og at de på den måde virker lidt for gamle i forhold til deres alder. Det gør dog ikke så meget, for resten er godt og fungerer.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: CHERUB





Bøger i serien: CHERUB (Aramov)


Ingen kommentarer :

Send en kommentar