Mit bogår 2014

torsdag den 1. januar 2015

Vi har sagt farvel til 2014 og derved er det tid til at se tilbage.

Antal læste bøger:
På Goodreads havde jeg sat et mål om at nå 30 bøger - og det nåede jeg. Faktisk nåede jeg 36 bøger, så det er jeg godt tilfreds med. 36 giver i gennemsnit 3 bøger om måneden.


Ud af de 36 bøger, var 3 lydbøger. Jeg har det stadig lidt svært med de her lydbøger, men tror mest af alt at det er fordi de er lidt besværlige at have med at gøre.

Ud af de 36 bøger, var 12 af dem på engelsk. 1 engelsk bog om måneden er jeg super godt tilfreds med.

Jeg har lyttet til lydbøger i 9 t og 30 min og læst mig igennem 11.849 sider. De mange sider gør i gennemsnit hver bog 359 sider lang.

Sammenligner jeg med sidste år, har jeg læst 4 bøger mere, men læst knap så mange sider. Jeg har læst flere bøger på engelsk - og taget i betragtning at de bøger tager længere tid at læse, så er jeg fint tilfreds med at jeg ikke er nået op på samme antal sider. Jeg har læst flere bøger af danske forfattere, så når jeg læser dansk er det efterhånden af danske forfattere og når jeg læser engelsk er originalsproget også ofte engelsk. Det synes jeg er skønt.

Jeg er stadig gavmild med mine stjerner og har således givet hele 12 bøger 5 stjerner. Det kan enten betyde at jeg er alt for gavmild eller at jeg blot er god til at vælge bøger som passer til mig. Jeg vælger at tro på det sidste. Selvom jeg har været gavmild med de høje karakterer så tror jeg at jeg er blevet bedre til at varierer mine stjerner. Fordelingen mellem 3, 4 og 5 stjerner er i hvert fald mere afbalanceret i år i forhold til sidste år.


Årets korteste bog: 
Jeg blev enig med mig selv om at det måtte være Antboy - Operation Skæbnespil af Kenneth Bøgh Andersen, der løber af med den titel med en længde på 157 sider.

Jeg havde ellers lidt af en indre diskussion, for de lydbøger jeg har hørt er også ret korte og hvis jeg tog deres sidetal så ville Magnetstenen af Ida-Marie Rendtroff vinde med sinde 125 sider

Årets længste bog:
Her er der ingen tvivl. Men sine 852 sider ligger A Feast for Crows af George R. R. Martin solidt i toppen når det gælder årets moppedrenge. Af andre kandidater - der dog ikke når AFFC til sokkeholderne - er The Hero of Ages (724 sider), Warbreaker (688 sider) og Den fredløse (640 sider).

Årets bedste bøger: 
The Hero of Ages af Brandon Sanderson ville klart løbe med sejren her, men jeg synes måske at det er lidt snyd når størstedelen egentligt blev læst i 2013. Jeg har genlæst et par Harry Potter bøger som har fået 5 stjerner, men jeg vil hellere fremhæve nogle andre bøger her, fordi genlæsninger ikke rigtigt tæller med.

Første bog jeg især vil fremhæve er Angelbound af Christina Bauer. Den var et impulskøb til kindle og faktisk den første e-bog jeg selv har købt og betalt for. Og hvor er jeg glad for den beslutning. Bogen var simpelt hen så dejlig.

Jeg vil også gerne fremhæve et par danske forfattere og her ligger Nick Clausen med Cirinos fortælling og C. Evytt med Den Fredløse i top.

Jeg ville jo egentligt genre nævne alle de bøger der har fået 5 stjerner, men jeg stopper her. Nogle af de 5-stjernede bøger har trods alt skilt sig mere ud end andre, og dette er dem jeg tænkte på først.


Årets dårligste bog:
Jeg har ikke læst nogle bøger i 2014 som jeg synes var direkte dårlige eller som jeg ikke brød mig om. 3 bøger har modtaget 2 stjerner og af dem må det nok være Sjælekvant af Kent Carlson der ramte mest forbi og derfor skiller sig ud som årets dårligste.

Yndlings forsider:
Jeg har tydeligvis en svaghed for covers i blålige farver. Det er i hvert fald disse jeg synes bedst om blandt årets læste bøger.




10 kommentarer :

  1. Det ser ud til at du har haft et godt læse år. Lige et teknisk spørgsmål, hvordan henter du de ting fra Goodreads over til din blog? Ja, teknik er ikke min stærke side , så nogle gange må jeg altså spørge dumt..

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså billederne i denne blogpost? Dem har jeg bare taget et billede af med klippeværktøjet på computeren. Gemt og derefter indsat. Ikke noget teknisk svært der :)

      Slet
    2. Det synes jeg at jeg har prøvet, men der kom sådan nogle mærkelig hvide firkanter rundt om alle billederne af bogcoverne. Men tak for svaret, jeg må prøve igen :)

      Slet
    3. Ja så er det jo ikke let. Måske et almindeligt Print Screen og så en beskæring virker bedre.

      Slet
  2. Ganske rart at se en anden "kun" har læst så få bøger.. Det virker mere menneskeligt.. :p men du har nu gjort det godt ;) man kan altså heller ikke nå det hele..

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Et eller andet sted er det jo også fuldstændigt lige meget hvor mange bøger man læser. Få, men gode bøger vil jeg til en hver tid foretrække fremfor mange, men middelmådige bøger. Vi må bare være gode til at vælge gode bøger.

      Slet
  3. Dejligt at se at jeg ikke er den eneste blogger som har haft fat i Cirinos Fortælling - glæder mig til fortsættelserne :) Hvordan ser din læseliste ud for 2015 egentlig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Cirinos fortælling var skøn og det bliver spændende at se hvordan de næste bøger er.
      Der kommer et indlæg i morgen om min læsemål for 2015. Nogen egentligt læseliste har jeg ikke, for jeg hader at planlægge og lægge mig alt for fast på bestemte bøger.

      Slet
  4. Nu glæder jeg mig endnu mere til at læse både "Cirinos fortælling" og "Den Fredløse". Rigtig fedt at se, at de ligger i top hos dig - nu håber jeg bare, de kommer til at gøre det samme hos mig. De lyder i hvert fald rigtig gode :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er efterhånden kommet mange gode danske forfattere der skriver fantastiske bøger. God fornøjelse med dem når du når dertil :)

      Slet