Læsemål for 2015

lørdag den 3. januar 2015

Jeg har det svært med læsemål og udfordringer. Det svimler for mig når jeg læser om at andre vil nå at læse 100 eller 200 bøger i år og jeg tænker på hvordan det overhovedet kan nås. Jeg har i hvert fald ikke tiden. Da jeg i 2007 nåede op på 52 bøger synes jeg at det var vildt. Siden har jeg ligget ret stabilt med omkring 30 bøger om året.

Nogle gange synes jeg også at det er mystisk at tænke i hvor mange bøger man får læst. En bog er ikke altid bare en bog. Der er kæmpe forskel på en dansk børne/ungdomsbog og nogle af de engelske gigant fantasy-romaner jeg holder så meget af. Bogens format, skrifttype og størrelse samt sproget gør også at to bøger der synes ens i størrelse og tykkelse kan tage meget forskellig tid at læse. Når jeg kigger på hvor meget jeg har læst et år i forhold til et andet, kigger jeg ofte på antallet af sider. Selvom det kan være ligeså svært at sammenligne, så synes jeg nu at det giver god mening.

Så er de mange udfordringer man kan deltage i der handler om at læse bestemte bøger eller genrer eller sådan noget. Jeg har faktisk aldrig forsøgt mig med dem, men når jeg kun læser omkring 30 bøger om året så synes jeg at jeg låser mig selv for meget ved på forhånd at bestemme hvad 12 af bøgerne skal være hvis man tager udgangspunkt i en udfordring der vælger en bog pr. måned. Jeg tror at jeg vil føle mig alt for låst og simpelt hen miste læselysten hvis jeg havde lister over bøger jeg skulle læse inden for en vis periode.

Så selvom jeg ikke vil sætte vilde læsemål for 2015 har jeg dog et par enkelte:

  • Goodreads reading challenge: 30 bøger (eller omkring 12.000 sider)
  • Jeg vil gerne holde mit engelsk ved lige, så ca. 1/3 af bøgerne må meget gerne være på engelsk. Ikke nødvendigvis i antallet af bøger, men måske i antallet af sider - de bøger jeg læser på engelsk har en tendens til at være længere end de danske.
  • Jeg vil gerne udnytte den tid jeg bruger i bilen til og fra arbejde, så et mål for i år må være at lære at bruge lydbøger og rent faktisk få dem hørt.
Ud over de her ret bløde mål har jeg et enkelt hængeparti fra 2014, som jeg simpelt hen skal blive færdig med i år - ellers tror jeg at bogen må betragtes som opgivet. Der er tale om bogen The Sword of Shannara af Terry Brooks som jeg påbegyndte i marts måned men som jeg sidenhen gik i stå med. Den tog så lang tid at læse og hver gang jeg samlede den op blev jeg pludseligt meget træt og kunne slet ikke holde øjnene åbne. Jeg håber at få den færdig i år. 



7 kommentarer :

  1. Jeg ønsker dig et rigtigt godt læseår :)
    Jeg syntes det er lidt sjovt med de der challenges. Jeg tænkte ikke selv overhovedet på hvor mange bøger eller sider jeg læste årligt før jeg begyndte at bruge Goodreads og fik alle statistikkerne. Nu er jeg en meget glubsk læser, men jeg gider ikke presse mig selv til et mål. I 2014 ville jeg gerne læse 100 bøger og havde pludseligt læst 145! I 2015 tænker jeg 125 kan være målet, og hvis jeg læser mere, jamen så hurra, hvis ikke, så går det nok også - og kunne faktisk være fristet til at sænke målet, så jeg ikke pludselig "stresser" over at være langt fra målet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk holdt øje med hvor meget jeg har læst siden 2007, så mit regneark er ved at fylde godt med lister, statistikker og grafer.
      Jeg er også tilhænger af at sætte et målt der er for lavt, så man ikke ender med at stresse over det. Læsningen er jo trods alt kun for fornøjelsens skyld. Men virkeligt fedt at du fik læst så meget og har mod på at sætte et højt mål igen :)

      Slet
  2. Ih, hvor kan jeg genkende det. Jeg er målløs over at folk kan nå at læse både 100 eller 200 bøger. Det er jo vanvittigt! Altså på den gode måde. :-)
    Jeg kan også blive lidt misundelig over det, men sådan er det jo bare.
    Jeg har selv læst 56 bøger i år, hvilket for mig er helt vildt. Det er jo trods alt over en bog om ugen, så jo, jeg kan ikke være utilfreds.
    Så skal vi ikke bare blive enige om at uanset hvor meget vi læser, så længe vi kan glæde os over de fantastiske fiktive verdener vi bliver en del af. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt sikkert vanvittigt på den gode måde. Jeg har super meget respekt for dem der kan få læst så mange bøger på et år, jeg tror bare ikke at det er noget jeg selv kan gøre. Så jeg er helt enig med dig i at vi bare skal læse det vi gør og glæde os over det.

      Slet
  3. Det er hammer svært med de mål, og derfor jeg også hælder til at sætte forholdsvis lave og realistiske mål. Et mål på 30 eller 50 bøger betyder jo ikke at man skal stoppe der. Når man flere er det jo bare skønt.
    Jeg har det selv lidt svært ved lydbøger, men i år skal jeg altså have afprøvet det lidt mere - det er jo en god måde at nyde en god historie på mens man kører bil eller laver andre ting.

    SvarSlet
  4. Jeg satser (endnu engang) på 50 bøger i løbet af året, hvilket er rigeligt realistisk, og så har jeg forsøgt med mig et par udfordringer samtidig. Egentlig ikke for at gå vildt op i dem, men fordi de passer meget godt til mange af de ulæste bøger jeg har stående og som jeg gerne vil læse, så det er bare en ekstra lille godte i min læseverden. :P

    SvarSlet