A Feast for Crows af George R. R. Martin

lørdag den 27. september 2014




A Feast for Crows

Serie: A Song of Ice and Fire 4

George R. R. Martin

778 sider (852 sider inkl. appendix)

udgivet år 2005



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
“Dragons,” said Mollander. He snatched a withered apple off the ground and tossed it handy o hand. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bemærkninger til bogen:
Bog 4 og 5 i denne serie er lidt specielle i forhold til kronologi. De foregår nemlig på samme tid. A Feast for Crows følger begivenhedernes gang omkring Kings Landing, The Iron Isles, The Vale og Dorne – altså kort sagt den sydlige del af Westeros. A Dance with Dragons foregår modsat i den nordlige del, ved The Wall og på den anden side af havet. Det betyder at fjerde bog kun indeholder nogle af de karakterer vi kender og plejer at følge. Det er også grunden til at nogle vælger at læse bog 4 og 5 samtidig (se Sean Collins læseguide). Selv har jeg valgt at læse dem enkeltvis.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening: 
Mit forhold til A Feast of Crows er lidt blandet. Jeg holder stadig utroligt meget af hele historien, men jeg kedede mig samtidig ret meget undervejs og havde svært ved flere af personerne. Derfor ender bogen med en middel karakter på 3 stjerner.

Først of fremmest var jeg godt og grundigt irriteret på Cersei. Hun er da virkelig paranoid og helt forfærdelig. Alle der bare holder en smule af hende støder hun fra sig og jeg brød mig ikke om hendes kapitler. Først i hendes sidste kapitel ændrede det sig lidt, men hvorfor kan jeg selvfølgelig ikke sige her. Når man siger Cersei må man også sige Jamie. I tredje bog lærte vi ham bedre at kende og jeg begyndte så småt at holde af ham. I denne bog blev jeg somme tider ret irriteret på ham. Han har en helt bestemt sætning som gentaget og nærmest virker som et mantra i den første del af bogen. Det gjorde mig ret træt at det hele tiden skulle gentages.

En del af bogen foregår omkring The Iron Isles og i starten var jeg ret ligeglad med hvad der skete der. Asha var okay at følge – meget speciel, men da vi så skiftede til Victarion, så følte jeg kun ligegyldighed.

 Vi følger også Sansa ind i mellem og jeg må indrømme at hendes kapitler også kedede mig ret meget i starten. Det hjalp på det senere hen, men skyldes mest af alt Petyrs (Littlefingers) rolle i hendes historie. Sikke et twist han fremlægger til sidst.

Selvom mange af mine yndlingspersoner ikke er med, så fik jeg heldigvis læst lidt om Arya og Samwell. Arya har været en af mine yndlinge siden bog 1. Hendes kapitler i denne bog er få, men jeg benyttede dem som pejlepunkter når jeg synes at andre dele af bogen var svære at komme igennem. Samwell er jeg også kommet til at holde af og selvom han heller ikke har mange kapitler, så nød jeg dem der var.

Alt i alt er det en moppedreng af en bog, der har sine gode og svage øjeblikke. Er man fan a serien, skal man helt klart læse videre, for den er god og fantastisk på sin helt egen måde. Jeg tror måske at jeg ved en eventuel genlæsning vil læse den samtidig med A Dance with Dragons.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: A Song of Ice and Fire


Ingen kommentarer :

Send en kommentar