The Hero of Ages af Brandon Sanderson

fredag den 10. januar 2014



The Hero og Ages


Serie: Mistborn 3


Brandon Sanderson

748 sider

Gollancz - 2009
Org. udgivet i 2007


Dette er tredje og afsluttende bind i Mistborn trilogien og den er intet mindre end fantastisk. Fordi det netop er sidste bog vil jeg ikke komme med et resume af handlingen fordi det vil afsløre alt for meget af de foregående bøger. Dog kan jeg siger at den fortsætter et år efter anden bog stoppede og at den samler alle tråde sammen og binder en fantastisk smuk sløjfe på det hele.  Bogen er så fantastisk at jeg er blevet nød til at tilføje et lille + på mit ratingsystem. Den bryder alle rammerne for hvad jeg troede jeg skulle læse. 

Har du ikke tidligere læst The Final Empire eller The Well of Ascension kan du sagtens læse videre her, for jeg kommer ikke med nogen spoilere.

The Hero of Ages er nok en af de største læseoplevelser jeg har haft i de sidste par år. Jeg var virkeligt glad for både The Final Empire og The Well og Ascension, men The Hero of Ages løfter hele serien et niveau der gør det hele helt fantastisk (og ja, fantastisk er nok et ord der bliver brugt et par gange i anmeldelsen her). Jeg er ret overvældet af historien og da jeg blev færdig i går kunne jeg slet ikke finde ud af hvad jeg skulle gøre med mig selv. Min kæreste blev helt bekymret og spurgte om der var noget galt, og ja det var der. Bogen var jo slut. Ikke flere ord om Vin, Elend, Sazed, Spook og alle de andre (jeg ved godt at der er skrevet en novelle mere i universet og at der er 2 noveller mere planlagt, men de foregår 300 år senere end denne, så de kan jo ikke handle om de samme personer).

The Hero of Ages er virkelig smuk. Fyldt med diskussioner om hvordan man lever sit liv. Der er ind imellem nogle rigtigt gode samtaler mellem karaktererne som også fik mig til at tænke over hvordan jeg lever mit liv. Bogen handler om ødelæggelse og bevaring og om hvordan de to ting ikke kan eksistere uden hinanden og hvordan de to kræfter er nød til at arbejde sammen for at skabe ting.

Bogen er uforudsigelig og overraskende. Hver gang jeg troede jeg havde regnet det hele ud skete der noget der vendte op og ned på det hele. Brandon Sanderson manipulere med læseren ligesom der bliver manipuleret med personerne i bogen. Jeg elsker slutningen af bogen, men jeg havde slet ikke set den komme. Alt hvad jeg troede på blev endnu engang vendt op og ned og jeg sad forbløffet og overvældet tilbage.

Bogen samler samler ledetråde fra de forrige bøger op og binder dem sammen så det hele giver mening. Den finder alle løse ender – også dem jeg ikke vidste eksisterede – og binder en sløjfe der er smukkere end i nogen anden bog jeg har læst. Alt passer sammen og der er ikke et ord i de tre bøger der ikke er blevet tænkt over. Jeg er virkeligt imponeret over det arbejde Brandon Sanderson har lavet med den serie. Han må jo have vidst præcis hvor bogen skulle bevæge sig hen for at lægge alle de små ledetråde ud i løbet af de første bøger. Det er helt fantastisk, og jeg er næsten 100% sikker på at jeg skal genlæse de her bøger på et tidspunkt.

Ud over at bogen og historien er fantastisk, så har den også givet mig en fabelagtig grund til at jeg ikke vil have huller i ørerne. Denne bemærkning virker måske lidt mystisk her, men hvis man læser bogen giver den mening, og jeg er nu helt sikker på at mine ører ikke skal gennembores af et stykke metal.

Hvis ikke I allerede har stiftet bekendtskab med Brandon Sandersons Mistborn serie kan jeg kun anbefale jer at gå i gang. En fantastisk serie, en fantastisk historie, fantastiske personer og et utroligt magisystem.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Mistborn


Ingen kommentarer :

Send en kommentar