Pocahontas

torsdag den 15. december 2011

I går sad jeg og så disneys Pocahontas. Den film har været en af mine absolut yndligs disneyfilm siden jeg var lille og for et par måneder siden fik jeg den på dvd, så da jeg havde tiden skulle den lige ses igen. Og sikke et gensyn. Den film er altså helt fantastisk, jeg havde næsten glemt hvor god jeg synes den er. 

De fleste kender nok historien, men jeg fortæller lige kort hvad den handler om. Vi befinder os i 1607 og englænderne tager til den nye verden for at finde guld. Med på rejsen er John Smith, der skal stå for sikkerheden. Mens han ser sig om i området møder han Pocahontas - Høvding Powhattans datter. De to får et godt øje til hinanden og vil løse konflikten mellem deres folk ved at snakke i stedet for at slås.

Figurerne er så levende og hvis ikke det var fordi jeg vidste at det er en tegnefilm, så virker de alle sammen meget virkelige. Pocahontas er så dejlig smilende, legende og på alle måder pragtfuld. John Smith er en flot fyr, som har samvittigheden med sig og ender med at se det rigtige. Bedstemor Piletræ er bare den perfekte åndelige vejleder. Klog og morsom - det kan jeg li. 


Sangene i Pocahontas er også noget helt for sig selv. Jeg elsker bare "Vindens Farver". Og det er en af de sange der bare fungere rigtigt godt på bade dansk og engelsk. Prøv selv at lytte til dem:



Ingen kommentarer :

Send en kommentar