Blækmagi af Cornelia Funke

onsdag den 7. december 2011



Blækmagi 
(bind 1 og 2)
Org. titel: Tintenblut

Serie: Blækverden 2
Org. serie titel: Tintenwelt 2

Cornelia Funke

Bind 1: 335 sider
Bind 2: 335 sider

Carlsen - 2009
Org. udgivet i 2005


For at undgå spoilers, læs først bøgerne: Blækhjerte (del 1 og 2)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
”Historier har aldrig nogen slutning, Meggie’, havde han engang sagt til hende, ’selvom bøgerne gerne vil bilde os det ind. Historierne går altid videre, de slutter lige så lidt på sidste side, som de begynder på den første." (citat af Mo)

Der er nu gået et år siden vi forlod Meggie i Blækhjerte. Nu bor hun sammen med Mo, Resa, Elinor og Darius i Elinors store hus fyldt med bøger. Et andet sted går Støvfinger rund og længes efter sit gamle liv i Blækverdenen. En dag finder han en lusket oplæser som læser Støvfinger ind i Blækhjerte, så Farid bliver ladt alene tilbage.

Farid og Meggie finder også en vej ind i bogen, men alt er ikke som det burde. Historien er begyndt at skrive sig selv. Sammen med Fenoglio, forfatteren til Blækhjerte, prøver de at rette op på den igen. Det er en svær opgave og den bliver ikke lettere da Mo og Resa indblandes. Samtidig gør fjenderne Basta og Mortola alt for at udslette den lille forsamling.

Vil det lykkedes for Meggie og de andre at få styr på historien? Læs og find ud af det.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Blækmagi er oprindeligt én bog, men i Danmark er den blevet delt i 2 dele, så for at læse hele historien skal du have fat i både bind 1 og bind 2. Hvis du ikke før har læst om Meggie og hendes oplevelser anbefalerj eg at du starter med bogen Blækmagi. Den første udgave er også delt i to, men der er også en filmudgave af bogen, hvor de har samlet det hele.

Jeg synes faktisk rigtigt godt om denne her bog. Den giver ligesom et helt andet syn på hvad bøger og i særdeleshed ord kan gøre. Lige nu sidder jeg med en følelse af at historien bare fortsætter uden at jeg kan høre med. Jeg vil ikke sige så forfærdeligt meget om den. Ikke andet end at det er vandvittig god bog og historie der ikke nødvendigvis altid har lykkelige slutninger. Det er en bog som giver en lyst til at komme og se stedet med sine egne øjen. Jeg vil i hvert fald gerne til Støvfinger og Farid danse med ilden, se feerne og nøkkerne i den uvejsomme skov og frem for alt vil jeg gerne møde gøglerene. Jeg glæder mig til at den sidste del også bliver oversat, så jeg kan få ”slutningen” på dette eventyr.

Anmeldelsen er tidligere postet på Boggnasker.dk

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Blæk-serien

Ingen kommentarer :

Send en kommentar