Azrael – den vingeløse af Jay Amory

torsdag den 30. juni 2011



Azrael - den vingeløse
Org. titel: The Fledging of Az Gabrielson

Serie: En verden bag skyerne 1
Org. serie titel: The clouded world 1

Jay Amory

361 sider

Tellerup - 2009
Org. udgivet i 2006


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over skyerne har Celestinerne rejst deres rige, på kæmpe søjler der står solidt plantet på jorden – de såkaldte Himmelbyer. I mange århundrede har Celestinerne levet der i fred og fordragelighed. De har udviklet vinger og lever i et samfund der på mange måder minder om vores, dog med flyvemaskiner og helikoptere i stedet for biler. Her oppe over skyerne lever drengen Azrael, der ikke er helt ligesom de andre. Han har ingen vinger, og det har altid skabt problemer for ham. Nu får han sin store chance.

Der er problemer i Celestinernes rige. Forsyningerne der kommer fra Jorden bliver mindre og der kommer færre af dem. Det bekymrer en af de mest betydningsfulde personer og hun beder derfor Azrael om at tage ned til Jorden og finde ud af hvorfor der ikke kommer flere forsyninger op til Himmelbyerne.
Azrael tager med ned til Jorden og får en overraskelse, da der dernede findes masser af mennesker der arbejder for at sende forsyninger til himlen. Men det er ikke det eneste der sker. På Jorden møder Azrael pigen Cassie og hendes familie, og sammen forsøger de at undgå en katastrofe for Himmelbyerne.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det hele starter rigtigt godt. En super ide med en verden bygget på søjler over jorden, og rigtigt spændende når den ene person uden vinger skal ned og udforske jorden. Men her falder det hele til jorden. Der går ikke mange øjeblikke efter Azrael kommer ned på Jorden til man ikke rigtigt hører så meget fra ham. Man følger i stedet jordbo-pigen Cassie der finder Azrael, og sørger for ham. Det er mest gennem hendes øjne at man opfatter jorden, og ikke ret meget fra Azraels synspunkt. Jeg havde håbet på et godt eventyr sammen med Azrael, på opdagelse på Jorden. I stedet fik jeg en lidt mere kedelig og ikke nær så spændende handling.

Hele midterstykket i bogen er ikke ret spændende eller interessant, men jeg må indrømme at jeg kom til at holde af Cassie, på trods af min skepsis. Det gør det ikke bedre at jordboernes sprog er simpelt og afstumpet, så det faktisk bliver meget irriterende at læse i længden. ”Sandhed sagt”, for at citerer et brugt udtryk i bogen.  Hen mod slutningen bliver det hele dog bedre og jeg greb mig selv i at tænke at det faktisk var en ret god bog, mens jeg vendte de sidste sider. Det skyldes kun at spændingen kom tilbage, at der var noget der bandt jorden og Himmelbyerne sammen, og at der var en lille snert af følelser, som nok har manglet lidt igennem resten af bogen.

Mit samlede indtryk er ikke super godt, som I nok har fornemmet, og jeg tror ikke at jeg vil læse videre i den serie. Den er dog heller ikke det værste, for jeg synes at der er noget godt og originalt i ideen. Det er bare ærgerligt at Jay Amory ikke formår at lade den komme helt til sin ret.

Serien ”En verden bag skyerne” (The Clouded World):
1.       Azrael – den vingeløse (The Fledging of Az Gabrielson)
2.       (The Pirates of the Relentless Desert)

Ingen kommentarer :

Send en kommentar