Harry Potter and the Prisoner of Azkaban af J. K. Rowling

søndag den 31. august 2014



Harry Potter
and the Prisoner of
Azkaban


Serie: Harry Potter 3

J. K. Rowling

435 sider

Scolastic - 2013
Org. udgivet i 1999


Harry Potter er en af de bøger der er anmeldt et utal af gange og der er snart ikke noget menneske på denne jord der ikke ved hvad den handler om. Derfor vil jeg ikke komme ret meget ind på handlingen her, men blot nøjes med et citat fra bagsiden og skrive lidt om min oplevelse af den første genlæsning og det at læse den på engelsk.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
”What you fear most of all is - fear”

-  Remus Lupin
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Harry Potter and the Prisoner of Azkaban er på mange måder en bog der adskiller sig fra de andre. I bund og grund handler den ikke ret meget om Voldemort - eller den ender i hvert fald ikke med et opgør mellem Harry og Voldemort som mange af de andre bøger gør. Det synes jeg klæder historien rigtigt godt.

Coveret på denne tredje bog er på mange måder mit yndlings af de 7 bøger jeg ejer (se nedenfor). Det er dejligt simpelt, er holdt i blålige nuancer og er bare super flot. Jeg elsker det. På sammen måde kan historien i dette tredje bind også godt gå hen og blive min yndlings. Det er i hvert fald den jeg synes bedst om indtil videre (det er så lang tid siden jeg har læst alle bøgerne at jeg endnu ikke vil udtale mig om de sidste fire).

Historien er så fin og indeholder mange gode elementer. Den handler i høj grad om venskab og jeg kan så godt li' den scene hvor Hagrid skælder ud på Harry og Ron fordi de ikke snakker med Hermione. Det er så smukt at han ser det og gør noget ved det.

Når jeg læser bøgerne nu, så kommer jeg helt uundgåeligt til at sammenlige lidt med filmene og i denne her bog er der en del forskelle mellem bog og film. Små ting, men ting som jeg ikke kunne undgå at bemærke. Nogle af ændringerne giver god mening. F.eks. at Hermione hyler for at lokke varulve-Remus væk fra de andre. Dette gør hun ikke i bogen og her mangler jeg lidt en forklaring på hvor det hyl de hører kommer fra.

Alt i alt var det en skøn genlæsning, og jeg glæder mig til at læse videre når jeg tager med Harry afsted til hans fjerde år på Hogwarts. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar