Bogstatistik #3: Forfatterens land

søndag den 2. marts 2014

I forbindelse med min opdatering af min læsestatistik tilføjede jeg en kolonne til at vise hvilket land forfatteren til bøgen kommer fra. Det er der kommet følgende resultat ud af:


Jeg har valgt i min visualisering at gruppere flere af landende. Danmark står selvfølgelig alene fordi jeg gerne vil se hvor meget jeg læser af danske forfatter. Derefter har jeg grupperet de øvrige nordiske land og derved samlet landet som Norge, Sverige, Island og Finland under samme hat. Jeg jeg på resten af Europa er mange af de bøger jeg læser fra England, så England fik sin egen kategori mens alle andre lande i Europa er samlet. USA er pænt stort og har fået sin egen kategori fordi jeg også læser mange bøger derfra. Australien er mest af alt kommet med fordi jeg har læst en del bøger af John Flanagan. Det viste sig bagefter at der faktisk også er andre forfattere fra "down under". Den sidste kategori er til resten af verdenen og her har jeg læst utroligt få bøger. Ja de fleste år kan man slet ikke se at der er bøger i den kategori (hvilket der måske heller ikke er)

Jeg synes det er lidt sjovt at se at jeg generelt set læser flere og flere bøger af danske forfattere. Overordnet set er 25 % af mine læste bøger skrevet af danskere, men hvor det i 2008 kun ligger på omkring 10% er andelen steget til omkring 30% i 2012 og 2013. Det betyder ikke nødvendigvis at jeg har læst flere bøger af danskere, men blot at andelen er steget. F.eks. har jeg læst 11 bøger af danskere i både 2009 og 2012, selvom det ser forskelligt ud på diagrammerne.

Nogle mener at man skal læse varieret og læse bøger af forfattere fra hele verdenen. På den baggrund bør jeg ændre mine læsevaner og få flere sydamerikanske og asiatiske forfattere på listen. Jeg er dog ikke af den overbevisning. Jeg læse det jeg godt kan li' og så betyder forfatterens land ikke ret meget. Det er sjovt at se statistikken, men det får mig ikke til at vælge bøger på anden vis end jeg gør i dag.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar