Bogstatistik #4: Udgivelsesår

søndag den 9. marts 2014

Jeg har længe ment at mange af de bøger jeg læser er forholdsvis nye og har også haft en lyst til at læse bøger der har lidt flere år på bagen. Statistikken for hvornår de bøger jeg har læst stammer fra taler sit eget tydelige sprog.


Langt de fleste bøger jeg har læst er skrevet i min egen levetid, fra 1990 og frem og størstedelen udgøres af bøger der er udgivet efter jeg blev 10 år og rigtigt begyndte at læse.

Den overordnede statistik viser at der er lidt bøger der er udgivet før 1990, men denne mængde fremgår ikke rigtigt af års-statistikkerne. Der skyldes at der indgår flere bøger i den overordnede statistik, hvor bøger læst før 2008 også indgår.

Nogle vil måske mene at man for at læse bredt bør læse bøger fra flere forskellige tidsperioder, og jeg kan ind imellem godt se hvad de mener. Jeg vil dog ikke tvinge mig selv til at læse bøger jeg ikke finder interessante og vil derfor holde mig til fantasy. Jeg er faktisk lige begyndt på en bog af Terry Brooks fra 1977, så den er da lidt ældre end hvad jeg normalt læser. Jeg har også en lille drøm om at jeg engang kan få læst Ringenes Herre.

Læser I bredt når det kommer til bøgerne udgivelsestidspunkt eller er de fleste af de bøger i læser også nye udgivelser?

Ingen kommentarer :

Send en kommentar