Splittet af Teri Terry

mandag den 7. oktober 2013



Splittet
Org. titel: Fractured

Serie:  Slettet 2
Org. serie titel: Slated 2

Teri Terry

299 sider
ISBN:  978-87-170-4346-6

Nyt Nordisk Forlag - 2013
Org. udgivet i 2013


Bogen er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag – meningerne er mine egne.

For at undgå spoilers, læs først bogen Slettet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Splittet er anden del af en dystopisk trilogi. England er blevet et sted hvor børn/unge under 16 år kan blive Slettet hvis de har brudt loven. At blive Slettet betyder at alle ens minder fjernes og man får en ny chance. Kyla er blevet Slettet og derfor burde hun ikke kunne huske noget. Men minder fra en skjult fortid er begyndt at dukke op. Minder der får Kyla til at tvivle på hvem hun egentligt er. Var hun en del af oprørsbevægelsen, terrorist, eller måske noget helt andet.

En person fra Kylas fortid dukker op. Kyla husker mere og mere og efterhånden bliver hun viklet ind i begivenheder hun ikke helt forstår. Hun tvinges til at tage stilling til ikke blot hvem hun var, men også hvem hun gerne vil være.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu er det et par dage siden jeg læste bogen færdig og min begejstring er dalet en smule. Bogen var fantastisk. Den fik mig til at føle mig forvirret og lang nede i kulkælderen når Kyla havde det dårligt. Det er spændende at følge Kylas kamp for at finde ud af hvem hun er og jeg sad og kom med teorier og gættede på livet løs. Nogle af dem passede, andre gjorde bestemt ikke.

Kyla er en kompleks hovedperson, der har op til flere personligheder at holde styr på. Nogle gange er det lidt forvirrende hvilken ”person” hun er hvornår, men for det meste virker det fint. En ny dreng bliver også introduceret, og selvom man kunne frygte et nyt trekantsdrama sker dette ikke. Det er befriende at Kyla ikke bare kaster sig over den næste fyr, men at bogen i højere grad handler om Kylas kamp for at finde ud af hvem hun var/er.

På mange punkter er bogen rigtig god, men jeg kan ikke sige mig fri for at føle at der mangler et eller andet. Hvad det er, kan jeg dog ikke helt finde ud af og det kan også sagtens skyldes at jeg bare gerne vil vide mere og have svar på alle mine spørgsmål. Man plejer at sige at det er den svære 2'er. Der er ikke nogen intro til et nyt univers/ny historier og alle trådene kan endnu ikke bindes sammen. Bogen når kun op på 4 stjerner fordi der mangler det her jeg ikke kan sætte fingeren på. 

Alt i alt en dejlig dystopisk bog der for en gang skyld ikke dvæler ved kærlighedskvaler, men fokuserer på personudvikling.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:

Ingen kommentarer :

Send en kommentar