Kilimanjaro #12: Zanzibar 1

lørdag den 19. oktober 2013

Toppen af Kilimanjaro set fra flyveren.
Forrige - Oversigt - Næste

Lørdag d. 3. august
Fra fastlandet til Zanzibar

Mest af alt en transportdag. Om morgenen kørte vi afsted fra Heigview Hotel og havde et kort stop på et børnehjem inden vi kørte mod Kilimanjaro National Airport. Vi fløj midt på eftermiddagen med retning mod Zanzibar. Fra flyveren kunne vi lige nå at se toppen af Kilimanjaro stikke op over skyerne.

Vi landede på Zanzibar først på aftenen og blev kørt til vores hotel i en minibus. Hotellet ligger lige midt i Stone Town, så vi stiller bagagen og går vi hen til Forodhani Garden hvor der er stort madmarked. Det er ramadan så de lokale spiser ikke før efter solnedgang og på pladsen er der stor aktivitet. Der er masser af seafood og Zanzibar Pizza. Vi forsøger os med sidstnævnte, der dog ikke har meget med pizza at gøre. Det er en meget tynd dej, der pakkes halvt omkring en eller anden form for fyld. Derefter steges den på begge sider. Den vi fik med kylling smagte godt.
Madmarked i Forodhani Garden

Søndag d. 4. august
Spicetour i krydderiplantage lidt uden for Stone Town

Om morgenen da vi står op regner der. Det er åbenbart meget normalt at der regner om natten (og først på morgenen) på denne tid af året. Vi får dejlig morgenmad med bl.a. pandekager og croissanter. Dagens program står på spice-tour i en krydderiplantage lidt uden for StoneTown. Det er ikke alle der tager men, men os der gør kører af sted i en minibus. Vores guide er med os allerede da vi kører fra hotellet. Undervejs gør vi et par små stop hvor han kort fortæller om bl.a. kejserens badehus.

På krydderituren fik vi først lidt at vide om nogle forskellige træer, bl.a. mahogni og et bestemt træ som de bruger til deres både. Vi så lugte frugt, som Signe kaldte dem. Jeg kan ikke lige huske hvad vores guide sagde de hedder. Derefter blev der gravet en meget gul rod op. Når den bliver tørret og pulveriseret så er det gurkemeje. Der var pepperplanter der voksede op af andre træer og så så vi et kaneltræ. Man bruger både bladene, rødderne og barken til forskellige ting, men det var først da vi lugtede til barken at vi kunne gætte hvad det var. Vi fik også set nelliker. De er ret stærke når man bider i dem. Nelliker bruges til udrensning af systemet, så hvis man har forstoppelse skal man bare lave sig en god kom nellike the og så sørge for at være hjemme med adgang til toilettet. Dette fortalte guide lige inden han bad os om at bide i dem.  Vi fik også vist en muskatnød. Den er pakket ind i en fin gul ’frugt’ og rundt om selve nødden er der et rødt ’net’ der minder en del om plastik. Vi får at vide at muskat anvendes blandt kvinder som et mildt beruselses middel. Vi så bananer og kakaobønner inden turen kom til Zanzibars stærkeste chili. Chili bliver lokalt kaldt pili-pili, og den stærke udgave her hedder så pili-pili-hoho fordi den er så stærk at man er nød til at sige hoho når man har spist den. Der var et par stykker der smagte på den og den var vidst ret stærk. Vi fik Litchi (kærlighedsfrugt) og carambole (stjernefrugt) inden vi kom hen til næste spændende krydderi. Inden i en skal ligger nogle små røde kerne. Når de mases lidt giver de en rød/orange farve der kan bruges til at lave f.eks. læbestift af. Den bruges også i et krydderi, men hvilket kan jeg ikke huske. Guiden og flere af de andre gav sig selv læbestift og malede deres øjenbryn med den røde farve.

Så var tiden kommet til kokosnødderne. En afrikaner kom hen og skulle vise hvordan de klatre op i palmerne for at hente kokosnødderne ned. Af bananblade laves en ’snor’ som i et ottetal vikles rundt om fødderne (og det er selvfølgelig bare tæer). Derefter begynder han bare at klatre op af palmen ved at holde fast med armene og hive fødderne lidt længere op. Han rejser sigt lidt og flytter hænderne højere op. Da han når toppen, hugger han kokosnødderne ned. De synger når de klatrer i palmerne for at advare folk på jorden om at der falder kokosnødder ned. Da han er færdig klatre han ned igen og skal lige vise sig ved at hænge på hovedet i benene. Efter den lille opvisning får vi også lyst til at prøve hvis vi vil. Martin skal selvfølgelig prøve. Det går ret godt og han kommer hurtigt et stykke på. De må da også sige stop til ham to gange før han kravler ned igen.  Vi smager kokosnøddesaft, ser en ananas og der bliver lavet et par solbriller af et ananasblad.

Spice-touren slutter, men inden vi begiver os hjem kommer vi omkring en lille biks der sælger mange af de krydderier vi lige har set og så skal vi have frokost. Den foregår siddende på gulvet i et ’hus’ med halve vægge.

Om aftenen spiser vi aftensmad på en tagterrasse. Det er fint, men også lidt dyrere and hvad priserne ellers er. Vi ender med at give omkring 53 USD i alt for os begge to.

Tembo Hotel (Tembo betyder elefant på swahili)
Nelliker før de bliver tørret
Muskatnød - det røde 'net' rundt om selve nødden mindede i høj grad om plastik
Udsigt  over Stone Town fra den tagterrasse vi spise aftensmad på.
Mandag d. 5. august
Byrundtur og afgang til Kenwa Beach

Vi starter dagen med en byrundtur i Stone Towns gamle gader. Vi går bl.a. forbi House of Wonder, der var det første hus med elektricitet på Zanzibar. Det var kongens bolig og der findes ingen tårne i Stone Town der er højere end tårnet på House of Wonder for ingen måtte bygge højere end kongen. Vi er forbi den gamle havn hvor der i dag afholdes festivaler og så er der også kommet et amfiteater. Vi ser på dørene, for døre i Stone Town har en stor betydning. Hvis man kan læse symbolerne rigtigt kan man læse mange ting om den familie bare ved at kigge på døren. Der er f.eks. forskel på om der er en bue over døren eller den ’bare’ er firkantet. Der er også forskel på altanerne. Nogle altaner er bygget indvendigt efter arabisk kultur fordi man ikke ville vise pigerne frem. Vi går også igennem det store marked hvor de fleste af Stone Towns indbyggere gør deres indkøb. Det er sjovt at gå igennem og vi se bl.a. store madbananer der koster 2000 TZS pr. stk. Vi ser også hvor det gamle slavemarked ligger og at kirker og moskeer ligger side om side i byen uden at det gør noget.  Til sidst går vi forbi Tippo Tipp’s hus og derefter hans gravsted. Han var en stor slavehandler og han er bestemt ikke populær blandt nutidens indbygger på Zanzibar. Alligevel har de ladet hans hus og gravsted stå så man kan lære af fortiden.

Efter byrundturen kører vi af sted mod Kenwa beach. Her får vi fine store værelser med egen altan og udsigt over havet. Vi bor på Sunset Bungalows og spiser frokost på deres restaurant nede på stranden. Det er en fin hvis sandstrand med palmer og stråtækte parasoller. Vi slapper af, læser bøger og går i vandet. Vandet er dejligt, turkisblåt og det bliver meget hurtigt dybt.

Et rimeligt nyt amfiteater i den gamle havn