Slettet af Teri Terry

onsdag den 1. maj 2013



Slettet
Org. titel: Slated

Serie: Slettet 1
Org. serie titel: Slated 1

Teri Terry

316 sider
ISBN: 978-87-170-4339-8

Nyt Nordisk Forlag - 2013
Org. udgivet i 2012


Bogen er et anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag – meningerne er mine egne. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi befinder os i en ikke så fjern fremtid. Her møder vi Kyla lige inden hun lukkes ud fra hospitalet. Hun er blevet SLETTET, hvilket betyder at hendes hukommelse er nulstillet – alt minder og alt hvad hun vidste, er væk. Hun skal så at sige starte forfra. Efter opholdet på hospitalet har hun lært de grundlæggende ting som at tale og gå og nu er hun klar til at komme ud i den virkelige verden. Hjem til hendes nye familie – mor, far og Amy.

Styret siger at Kyla har været kriminel og at det er derfor hun er blevet Slettet. Hun har fået en chance mere til at tilpasse sig samfundet. Det kræver dog at hun følger deres spilleregler, men det er ikke let. Kyla er anderledes.

Selvom det ikke kan lade sig gøre dukker brudstykker af ubehagelige minder op i Kylas drømme. Det går op for hende at alt ikke er som det ser ud til og at der er noget helt galt. Kyla husker ting hun ikke burde, men hvem kan hun stole på i sin søgen efter sandheden om hendes fortid?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wauw – er min første tanke. Bogen har siddet klistret til mine hænder siden jeg begyndte at læse den. Det er en oplevelse for sig selv. En af de gode, men også enormt tankevækkende og skræmmende. Skræmmende og tankevækkende pga. det samfund bogen skildrer – jeg håber aldrig nogen side at vi kommer så vidt. Den fremtidige verden i bogen er opstået efter en stor økonomisk krise i hele Europa, så på den måde er det yderst relevant og realistisk at noget som det i bogen rent faktisk kunne ske.

Det er en bog i den dystopiske genre og jeg havde ikke de store forventninger da jeg begyndte, men jeg er meget imponeret. Den fortæller i et simpelt sprog Kylas udvikling fra at være en almindelig Slettet til at opdage at hun er anderledes og husker ting hun ikke burde. Jeg elsker skrivestilen og måden historien er sat sammen på. Der er ikke meget action men udviklingen i Kylas drømme og tanker er vildt spændende. Hver gang der kommer en lille nu ledetråd begynder man automatisk at gætte med på hvad Kylas fortid gemmer, uden at man på noget tidspunkt rigtigt har nogen ide om hvad der er sket. Man er med andre ord lige så blank som Kyla og i fællesskab prøver man at finde sammenhængen.

Det er heller ikke fordi der er mange svar i den her bog. Den stiller utroligt mange spørgsmål; om Kylas fortid, om samfundet og alverden andre ting, men der er ikke rigtigt tid til at besvarer dem her og det gør faktisk ikke noget. Jeg havde nok i at følge Kylas udvikling og synes på en måde at det er fedt at være lige så uvidende som hende.  Når man ved at der kommer to bøger mere i serien, så gør det bestemt heller ikke noget, for de mange spørgsmål betyder kun at der er masser at se frem til i de næste bøger.

Et lille uddrag fra s. 40, hvor Kyla snakker med en anden slettet:

          Jeg bider mig i læben. ”Har du aldrig lyst til at vide det?”
          ”Hvad?”
          ”Hvorfor du blev Slettet.”
          ”Nej. Hvis fortiden er ubærlig, hvorfor skulle man så vælge at slæbe rundt på den?”
           Jeg trækker på skuldrene. Fordi den er min.

Jeg er vildt imponeret. Det er længe siden at en dystopisk bog har formodet at holder mig så fast som denne gjorde. Den er intet mindre end fantastisk og jeg glæder mig meget til at læse de næste to bøger i serien.

Det er generelt en serie jeg tror vi kan forvente os meget af for filmrettighederne er allerede købt, og filmatiseringen planlagt til år 2014.

Det er muligt at læse en læseprøve af bogen her: Slettet læseprøve
Og her er forlaget side om bogen: Slettet

Nyt Nordisk Forlag har været så søde at sende mig to eksemplarer af bogen, så jeg vil i den nærmeste fremtid afholde en giveaway hvor den heldige vinder, vinder bogen. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:

1 kommentar :

  1. Biblioteket jeg besøgte var det i Trekanten. Det gør mig ikke noget, at det var lille. Det er jo charmen ved det hele. Jeg har ikke brug for store biblioteker fyldt med fristelser - jeg behøver bare dreje hovedet og kigge på mine egne reoler ;) Så det er nok meget godt det er lille. Desuden kan jeg jo få bøgerne sendt derud, hvis jeg søger noget særligt :P
    Meeeen forstår nu godt folks passion for store biblioteker - har den jo også selv. Ved bare, hvor svært jeg har ved at komme derfra igen uden flere poser fyldt med bøger :P

    Beklager jeg har været så langsom om at svare :P

    SvarSlet