Studiestart

søndag den 4. september 2011

I fredags begyndte et nyt semester og det var med blandede følelser at jeg mødte op på uni.


  • Jeg var spændt på det nye semester for emnet virker spændende.
  • Jeg var glad for at komme i gang igen efter den lange sommerferie. 
  • Jeg glædede mig til at se mine studiekammerater igen. 
  • Jeg gruede for gruppedannelsen.
  • Jeg frygtede det værste og at vi ikke kunne blive enige om grupperne.
  • Jeg var opsat på at grupperne skulle være retfærdige og ikke dannes ved lodtrækning.
  • Jeg vidste ikke hvordan dagen ville ende og hvilken følelse jeg ville gå hjem med.


Det var fedt at komme igang og det tegner til at blive et travlt og spændende semester. Vi er blevet en mindre i løbet af ferien. Til gengæld er der en der skal tage femte semester om igen og skal gå sammen med os det næste halve år. Det betyder at vi stadig er 11 på studiet. Det er stadig meget få. Introen gik godt, og i de små pauser fik vi vendt det vigtigste af sommerferien. Derefter fulgte gruppedannelsen. Den frygtede gruppedannelse. Problemet er at der er en person som ingen af os andre rigtigt at lyst til at være i gruppe med og da slet ikke i en 2-mandsgruppe. Det startede med stilhed. Vi fik skrevet de grupper op, som var ret sikre, og kunne hurtigt se at vi ikke ville komme frem til en løsning med 1 tre-mandsgruppe og 4 to-mandsgrupper, så vi begyndte at arbejde på en løsning med 3 tre-mandsgrupper og 1 to-mandsgruppe. Vi havde jo endnu ikke fået lov til det og der kom heller ikke nogle helt klare løsninger. Efter mere stilhed, et forslag om lodtrækning og nogles insiteren på at lodtrækning ikke var godt nok, kom der gang i snakken. Der blev åbnet op og folk fortalte hvad de følte, hvordan de havde det og hvad de godt kunne tænke sig. Som vi sad der og snakkede kom der en holdbar løsning og vi fik lov til at lave de mange tre-mandsgrupper mod at vi højt og helligt lover at alle kommer med ud og måle selvom der kun er behov for to personer til sådan en opgave.

Gruppedannelsen lykkedes altså og der var en god stemning bagefter. Jeg tror at vi den dag kom meget langt personligt og at vi fremover får et meget bedre samarbejde på tværs af hele semestret. Der blev også foreslået at vi skulle holde en anderkendelsesrunde hvor alle siger noget godt om alle. Det skal vi i morgen, så lige nu er jeg ved at skrive gode ting ned om mine studiekammerater. Det er mærkeligt at det faktisk kan være lidt svært - selv ved de personer som man holder meget af. Jeg tror at jeg fremover vil lægge mere mærke til den slags.

Fredag aften spise vi sammen - eller de fleste af os. Der var to der ikke kunne. Det var en super hyggelig aften og jeg kom meget senere hjem end jeg havde regnet med. Det er nok fordi det er så lang tid siden vi sidst var samlet, så vi bare nød hinanden selskab og lige skulle snakke, grine og spille spil inden alt det seriøse rigtigt går i gang. Vi spillede Besserwisser og utroligt nok vandt min makker og jeg. Jeg er ikke ret god til sådanne spil for min almene viden er ikke den største og navne på skuespillere, musikere og politikkere er heller ikke lige noget jeg går ret meget op i.

Det var alt for denne gang. Jeg håber at andre der lige er startet efter sommerferien også har fået en god start på dette semester/skoleår.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar