Fotobøger

tirsdag den 28. juni 2011

Nu da jeg har fået ferie og lidt mere luft omkring mig, finder jeg flere og flere ting jeg gerne vil dele med jer her på bloggen. Denne gang handler det om fotobøger.

I starten af 2009 blev jeg træt af at alle mine billeder lå på computeren hvor jeg aldrig kiggede på dem. Efter digitalkameraet rigtigt fik fodfæste er det blevet meget lettere at tage mange billeder når der er noget man gerne vil forevige, men ofte ender de digitale billeder i en mappe på computeren, og der er aldrig nogen der kigger på dem.

Jeg husker tydeligt at min søster og jeg som mindre børn brugte rigtigt meget tid med at kigge i den mapper min mor lavede med billeder i. Vi kunne sidde i timevis og kigge billeder eller bare tage en enkelt mappe frem og se den igennem. Snakke om hvordan vi så ud som babyer, og senere som lidt større børn. Billeder er hyggelige og de vækker minder, der næsten ikke kan vækkes på andre måder.

Tilbage i 2009 besluttede jeg mig af overstående grunde for at mine billeder skulle ud i fysisk form. Efter en del undersøgelser af markedet for fotobøger, endte det med at jeg hentede software fra myphotobook og kreerede en fotobog for året 2008. Det blev den første i en samling der bliver ved med at udvide sig. Billederne fra mit år på efterskole fik en hel bog, og senere fik jeg også lavet bøger med billeder fra 2009 og 2010. Det er en rar måde at have sine billeder på. En måde hvorpå man kan dele dem med andre, fordi det er let at tage en bog med billeder frem, og så kan den der kigger selv bestemme hvor meget personen vil se og læse af det.

Da jeg først kom i gang med at se på billeder, syntes jeg jo også at det kunne være meget sjovt at have de billeder fra dengang jeg var barn. På mine besøg derhjemme lånte jeg min farmors negativ-skanner og fik skannet alle mine forældres negativ ind. Dem er jeg også begyndt at samle i bøger, med ca. 3 år i hver bog.

Da jeg kom hjem efter besøget hos mine forældre lå de to sidste bøger i postkassen. Det var en bog med billeder fra sidste del af 2010, og en med billeder fra de 3 første år af mit liv. Der er noget rart ved at se der færdige resultat og stå med en lækker bog i hånden.

Nu er min samling af fotobøger oppe på 6 stk, og består af:

  • Billeder 1990 - 1991 - 1992
  • Efterskole 05/06
  • Billeder 2008
  • Billeder 2009
  • Billder 2010 - 1. del
  • Billeder 2010 - 2. del.

Nogle af de fotobøger jeg har fået samlet sammen
Målet af er lave fotobøger med billeder for hele mit liv indtil nu. Lige nu arbejder jeg på at få lavet den for 2011, men der er desværre ikke så mange billeder endnu.

Det kan godt være at nogle synes det er dyrt med de fine fotobøger, men for mig gør det ikke noget, fordi jeg på den måde får så meget mere glæde af mine billeder og kan tage dem frem og se tilbage på de ting der skete og de oplevelser jeg havde i de år der er gået.

Et kig ind i en fotobog, sommerferie 2009

Et kig i en fotobog, vinter 2010 - en gåtur over limfjorden

Et kig i en fotobog - efterår 2010

Ingen kommentarer :

Send en kommentar