Arnulf Ulveblod

lørdag den 25. juni 2011

Der er lidt langt mellem børgerne for mit vedkommende lige for tiden. Der er et sølvbryllup for mine forældre i morgen, som har tager meget af min tid, og så er der jo lige den eksamen der skal overståes på mandag. Men her til aften har jeg alligevel lidt at fortælle, selvom kun indirekte omhandler en bog.

Jeg har været i Frederikssund og se vikingespillet "Arnulf Ulveblod". Det er efterhånden mange år siden jeg sidst har set vikingespillet, og jeg havde næsten glemt hvor hyggeligt det var, selvom det var en kold fornøjelse her til aften. Der er et eller andet specielt over at se vikingespillene, meget hyggeligt, og jeg kan kun anbefale alle der bor eller er i nærheden af Frederikssund her i sommeren at tage ind og se det.

 
Billede fra Vikingespillet "Arnulft Ulveblod"
Det er hentet fra Vikingespillets hjemmeside

Arnulf Ulveblod er en fortsættelse af sidste års vikingespil, men det gør ikke så meget, da der lige i starten kort fortælles hvad der skete sidst. På den måde fungerer det rigtigt godt.  Arnulft har rodet sig ud i noget rigtigt skidt. Han har slået sin bror ihjel, fordi han ville gifte sig med den kvinde Arnulf elsker, eller det tror han i hvert fald. Derfor er han flygtet ud af Danmark sammen med hans norske ven høvding Toke. Han laver samtidig et blodoffer til fenrisulven, fordi han tror at alle andre guder har vendt ham ryggen. Arnulf og Toke tager sammen på et togt til England. Under et voldsomt slag bliver Arnulf efterladt i England og samles op af vomsvikingerne, der er de mest berygtede vikinger i Danmark. Sammen med dem drager han til gilde i Svend Tveskægs kongsgård. Her lykkedes det ham at afværge en blodig slåskamp og jomsvikingernes høvdig afgiver i stedet et løfte om at drage til Norge og besejre Håkon Jarl, for derefter at reagere landet. Arnulf er ikke meget for at tage med i krig, fordi hans bedste ven er Nordmand, og han vil nødigt dø, for han elsker jo en kvinde i Danmark som han gerne vil hjem til. Klare Arnulf det hele? Får han til sidst sin elskede? Og hvad er der i virkeligheden sket med hans bror? Alt det findes der svar på i vikingespillet.

Da jeg kom hjem søgte jeg lidt på stykket og fandt ud af at det er et skuespil der er skrevet og to bøger, hvor forfatteren selv har skrevet manuskriptet til skuespillet. Det er bogen "Arnulf Veulf" skrevet af forfatteren Susanne Clod Pedersen. Jeg kunne godt finde på at læse bogen, her efter jeg har set stykker, for den virker ret interessant, så mon ikke den ender med at komme med hjem fra biblioteket på et tidspunkt?

Ingen kommentarer :

Send en kommentar