Slaverene fra Socorro af John Flanagan

onsdag den 10. september 2014


Slaverne fra Socorro
Org. titel: Slaves of Socorro

Serie:  Våbenbrødre 4
Org. serie titel: Brotherband 4

John Flanagan

424 sider

Nyt Nordisk Forlag - 2014
Org. udgivet i 2014

Anmeldereksemplar fra Nyt Nordisk Forlag

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
"Jeg tror, vi skal rykke masten cirka en meter længere agterud," sagde Hal.
Han spejdede ned i ulveskibets skrællede skrog og kløede sig på hagen. Ulvehales indre lå blottet for hans blik. Den årer, mast, rå, sejl, vanter, stag, fald, robænke, bundbrædder og ballaststen var blevet fjernet, så kun det nøgne skrog var tilbage.  
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hal og hans våbenbrødre Hejrene bliver sendt af sted for at udfylde pladsen som tjenesteskib i Auraluen. Efter en længere periode med småture er sådan en langstrakt mission lige hvad de har brug for. Besætningen får en forjaget start på deres rejse, eftersom et nyt besætningsmedlem for gjort Oberjarlen stik tosset.

I Auraluen støder Hejrene ind i en gammel fjende og ser sig nødsaget til at trodse ordrer for at redde auralanske borgere fra at blive solgt på slavemarkedet i Socorro. En af Auraluens rangere, Gilan, befinder sig på dette tidspunkt sammen med Hejrene og beslutter at tage med, men selv med den ekstra hjælp bliver det ikke nogen let opgave. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Våbenbrødre møder Skyggens Lærling og jeg er begejstret. Det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg har en svaghed for rangerne i Auraluen og jeg er også ret godt i gang med at udvikle et blødt punkt for Hal og hans våbenbrødre. Når de to verdener nu rigtigt møder hinanden og blandes sammen, så er jeg rigtig glad J

For mig er det næsten lige meget hvad Hejrene laver for de er og bliver et helt enormt skønt selskab. De driller godmodigt hinanden, og selvom tonen nogle gange kan blive hård, mærker man hvordan de holder af hinanden og aldrig ville svigte en kammerat i nød.

I Skyggens lærling-serien har vi det her mester-lærlinge forhold. Det findes ikke rigtigt i Våbenbrødre. Jo vi har da en gammel søulv med i form af den enarmede Thorn, men der er ingen tvivl om at det er unge Hal der har kommandoen. Jeg elsker at være en del af Hals mandskab for en kortere periode og jeg nyder hvert øjeblik.

Noget af det jeg allerbedst kan li’ ved det her serie er at følge med i drengenes opfindsomhed. Jeg synes det er rigtigt sjovt at følge deres planlægningsproces og hvordan alting undersøges inden planen sættes i værk. Jeg elsker at de ikke er fejlfrie og jeg elsker at se hvordan de klarer sig ud af de situationer der opstår når alle detaljer ikke er tænkt igennem.

Jeg ville nok kunne blive ved med at lovprise Hal, Thorn, Stig, Lydia, Jesper, Edvin, Ulf, Wulf og Ingvar. De er så forskellige og komplementerer hinanden super godt. Deres individuelle evner udnyttes og alle får lov til at gøre nytte ved at gøre hvad de er bedst til. Jeg stopper nu, okay? Ellers blive denne anmeldelse jo flere tusind meter lang. Men helt ærligt – de er skønne de drenge (og pige) og hvis I ikke allerede har mødt dem, så kan det klart anbefales at I tager jeres første møde med dem NU.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: Våbenbrødre

Ingen kommentarer :

Send en kommentar