A Storm of Swords by George R. R. Martin

lørdag den 23. marts 2013



A Storm of Swords
1. Steel and Snow
2. Blood and Gold


Serie: A Song of Ice and Fire 3


George R. R. Martin

1176 sider samlet for begge bøger

udgivet år 2000

For at undgå spoilers, læs først: A Game of Thrones & A Clash of Kings.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så nåede jeg også til vejs ende med denne tredje bog i serien “A Song of Ice and Fire”. Det har taget mig godt tre måneder og det skyldes travlhed og andre bøger, men mest af alt skyldes det at jeg helst ikke ville blive færdig. Den bog er så god at det hele gerne må tage lidt længere tid.

Den udgave jeg har læst består af to paperback bøger, men de kan bestemt ikke ses som separate bøger. Har man læst den første halvdel bør man også læse anden halvdel lige efter.

Jeg vil ikke komme ret meget ind på handlingen her, for det vil betyde alt for mange spoilers og det er ærgerligt at ødelægge den gode oplevelse for nogen. Jeg kan dog godt røbe at det ikke går stille for sig. Der er flere konger der kæmper om magten, der er forræderi, der er overraskende handlingsforløb og der er masser af kampe – både fysiske og psykiske. Starks, Lannisters, Baratheons, Targaryens, Greyjoys – de er alle med, ligesom mændene på Muren med nord også har deres rolle at spille.

Der er nye POV (Point-of-View) og Jamie Lannister er en af dem. Det betyder at man får et bedre indblik i hvem han er og hvorfor han handler og har handlet som han har. Tro det eller ej, man kan faktisk komme til at holde af ham. Netop det er en af styrkerne ved bogen her. Det i forvejen grå billede af hvem der er god og ond bliver endnu mere gråt og farverne skifter hele tiden en lille smule. Det er simpelt hen ikke muligt at sige hvem der er god og hvem der er ond – for det findes ikke. Alle personerne har lidt af hvert i sig.

Bogen overrasker flere gange og kommer med begivenheder og handlinger som er umulige at forudse. Man kan både elske og hade hr. Martin for det, for lige som det går ens yndlingsperson allerbedst så vender det hele og de står i en situation der om muligt er endnu værre end der hvor de startede.

Mine yndlingspersoner er stadig Arya, Bran og Jon, men også Tyrions kapitler er jeg begyndt at se særligt frem til.

Nu venter fjerde bog, og selvom jeg bare har lyst til at tage den ned fra hylden og gå i gang, så tror jeg at jeg venter lidt. De sidste to bøger i serien er ikke udkommet og der kan godt være lange udsigter, så for ikke at ende i en situation hvor jeg må vente flere år på fortsættelsen, så vælger jeg at holde en længere pause og først starte på fjerde bog senere (måske først til næste år). En ting er helt sikkert – den skal læses på et tidspunkt.

George R. R. Martin har skabt en fantastisk serie med en spændende verden og jeg vil til enhver tid anbefale bogen. Dog skal de huskes at bogen er en ’voksenbog’ og at de mindste nok vil få mere glæde af så meget andet. Ellers så er den absolut et kig værd – men gør jer selv den tjeneste at starte med den første bog.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: A Song of Ice and Fire


2 kommentarer :

  1. Næstsidste bog udkommer senere i år *lokkelokke* ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal opleves før jeg helt tror på det.

      Slet