Delirium af Lauren Oliver

tirsdag den 16. juli 2013



Delirium
Org. titel: Delirium

Serie:  Delirium 1
Org. serie titel: Delirium 1

Lauren Oliver

362 sider
ISBN:  978-87-400-0717-6

Politikkens Forlag - 2012
Org. udgivet i 2011


Bogen er et anmeldereksemplar fra Politikkens Forlag – meningerne er mine egne.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Amor deliria nervosa er navnet man har givet den farligste og mest dødbringende sygdom: Kærlighed. Forestil dig en verden hvor kærlighed er forbudt og hvor videnskaben har fundet en kur mod den. Det er i sådan en verden at Lena lever. Desværre kan man først blive opereret når man bliver 18, så indtil da må man leve med faren for at blive smittet. Lena er 17, der er 95 dage til hendes operation og hun glæder sig. Der bliver slået skår i glæden da hendes bedste ven Hana begynder at sætte spørgsmålstegn ved operationen og så møder hun Alex. Selvom Lena stritter i mod sker det alligevel – hun forelsker sig – smittes med amor deliria nervosa. Hun er ramt af kærlighed og må nu finde ud af om hun vil leve resten af livet som opereret. En tilværelse der er tryg og rolig, men slet ikke indeholder smerte eller kærlighed.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Delirium er endnu en dystopisk roman hvor der denne gang bliver sat spørgsmålstegn ved kærligheden og vores følelser. Vil det være bedre at leve helt uden den smerte der følger med kærligheden?

Bogen handler ret meget om kærlighed, men det bliver ikke den kvalmende form mellem to nyforelskede. Bogen handler om alle former for kærlighed. Kærligheden som forældre har til deres børn. Kærligheden der findes mellem venner, søskende og andre bekendte. Og selvfølgelig også kærligheden til en kæreste eftersom Lena oplever forelskelsen i bogen. Jeg synes dog slet ikke at det tager overhånd da der også bruges en del tid på Lenas mor. Hun begik selvom da Lena var 6 år, men derfor har Lena alligevel rigtigt mange minder om sin mor – de fleste dog forbudte fordi sang og dans anses som symptomer på amor deliria nervosa.

I starten af bogen var jeg lidt skeptisk og blev ikke rigtigt fanget. Der var fejl i bogen omkring hvor lang tid der er til Lenas operation og det forvirrede mig en del, selvom det kun er et par tal et par enkelte gange. Da handlingen kommer rigtigt i gang og Lena begynder at sætte spørgsmålstegn ved det liv hun lever, begyndte jeg at nyde historien og til sidst synes jeg at den var ret god.

Det var let for mig at sætte mig i Lenas sted. Jeg har også altid været den stille lave piger der altid gjorde som det blev forventet, så jeg er ret sikker på at jeg ville ligne Lena ret meget hvis jeg levede i sådan en verden. Alex er fantastisk. Han er let at holde af og så lytter han til Lena og lader hende fortælle alt det hun aldrig har fortalt til andre.

En lille detalje i bogen som gjorde den virkelig og realistisk er at hvert kapitel starter med et citat fra en bog fra Lenas verden. Mange af citaterne indeholder kendte elementer, men de er tvistet således at kærligheden fremstår skræmmende og farlig. Der er henvisninger til kendte ting som bibelen, Romeo og Julie, skilsmissestatistikker og meget mere. Det givet på en simpel måde en indblik i Lenas verden og fortæller hvordan samfundet fungerer og ser på kærlighed.

Kærlighed kan som mange ved også fører store sorger og smerter med sig. Så hvorfor er det vi bliver ved med at leve med det? Er man i tvivl, er Delirium helt klart bogen man skal læse. Den lader en opleve en verden uden kærlighed og får virkelig en til at sætte pris på den og det at elske andre mennesker. Jeg ville aldrig leve uden!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar