Nye udgaver af Skammerens Datter

fredag den 25. marts 2011

Første gang jeg læste skammerens datter var tilbage i 2001. Det er omkring 10 år siden og jeg husker hvor stort et indtryk den gjorde på mig. Skal jeg være helt ærlig var det med den serie, jeg virkelig begyndte at interessere mig for læsning og fantasygenren. Siden har jeg læst den 3 gange og ligeså efterfølgerne.


Jeg kan huske at min dansklære fik min veninde og mig til at gå ned til bibliotekaren på skolebiblioteket. Her fandt hun Katriona-serien til os, og jeg kan huske at det gik ret hurtigt med at få dem læst, hvorefter jeg igen stod på biblioteket og ville have mere. Hun trak Skammerens Datter frem, og jeg gik hjem og læste. Få dage efter var jeg færdig og måtte derefter vente på at de tre andre bøger i serien udkom. 


Efter jeg havde læst Skammerens Datter og ventetiden på de andre, var jeg fuldstændigt faldet for genren, og har siden læst rigtigt mange bøger. På den måde kan man sige at Lene Kaaberbøl åbnede mine øjne for bøgernes helt fantastiske verden. Selvfølgelig læste jeg også før, men det jeg husker tydeligst fra dengang var Ane-bøgerne og dem var der ikke meget fantasy over. Derfor skylder jeg Skammerens Datter og Lene Kaaberbøl en kæmpe tak for at lukke dørene op og indvi min i den verden der siden har fyldt så meget i mit liv.


Grunden til jeg skriver alt det her nu, er at Skammerserien d. 1. april bliver genudgivet i to samleudgaver, med et omslag der måske henvender sig mere til de voksne læsere. Det kommer måske efter Josefine Ottesen gjorde det med Historien om Mira sidste år. Men flotte er det, selvom jeg stadig hælder mest til de gamle udgaver.




Nu når jeg har fat i Skammerserien og Lene Kaaberbøl fifler jeg lige et par anmeldelser sammen, for både den og Katriona-serien fortjener endnu en anbefaling. Anmeldelserne vil forhåbentligt komme op i løbet af den næste uges tid. 

2 kommentarer :

  1. Det er virkelig også en rigtig god bog. Jeg er ved at læse den med min klasse, og de fleste elsker den :-)
    Vil da lige fortælle dem at der kommer en ny flot udgave.
    Kh CH

    SvarSlet
  2. Jeg læste den også i skolen et par år efter jeg selv havde læst den, og der læste jeg den på den første dag. Når det er sådanne bøger man læser i skolen, så gør det slet ikke noget.

    SvarSlet