ændringer for Josefine Ottesens besøg i Aalborg og Århus

tirsdag den 19. juni 2012

For lidt tid siden skrev jeg dette indlæg: http://bogpaatvaers.blogspot.dk/2012/06/md-josefine-ottesen-i-aalborg-og-arhus.html, om at Josefine Ottesen også kommer til både Aalborg og Århus i forbindelse med udgivelsen af "I vendernes vold".

Jeg har lige opdaget på hedes facebookside at tidspunkterne er ændret så derfor er de nye tidspunkter:

Salling i Århus: fredag d. 22. juni, kl. 14-15

Salling i Aalborg: fredag d. 22. juni, kl. 17-18


Forsøg på at få flere studerende

søndag den 17. juni 2012

Jeg har skrevet om det et par gange før, men min uddannelse til Landinspektør er lidt i krise fordi der ikke rigtigt kommer så mange studerende som vi gerne vil have. På mit semester er vi f.eks. kun 15 studerende, fordelt med 9 i Aalborg og 6 i Ballerup. Det er ikke ret mange, og derfor så bliver der gjort rigtigt meget for at gøre vores uddannelse mere synligt. Seneste projekt på stammen er noget reklame om at vi elsker oversvømmelser - altså at løse de problemer der opstår ved oversvømmelserne. Til det formål skulle der bruges nogle billeder af nogle rigtige landinspektører og jeg var derfor sammen med 3 andre ude for at få taget nogle billeder. Reklamerne har efterhånden været på nettet i noget tid, men jeg har endnu ikke set mig selv på nogle af dem. Nu ser jeg heller ikke reklamerne så tit, fordi jeg nok ikke helt hører til den målgruppe der egentligt skal se dem.

Det fælles billede der blev taget, og som er blevet trykt på en hel bunke postkort ser sådan her ud:





Meningen med kampagnen er at reklamerne på nettet skal fører en videre til dette dejlige spørgeskema: Test dig selv

Noget af det sjoveste var at reklamemanden havde nogle ret forudindtagede fordomme om hvordan en landinspektør går klædt. Han kunne f.eks. ikke forstå at vi ikke mødte op i fjeldræven-bukser og at det ikke er alle landinspektører der tilfældigvis ejer et par høje gummistøvler. Vi er altså helt almindelige mennesker, der går i helt almindeligt tøj - inkl. cowboybukser - ligesom alle andre unge mennesker.

Der er forresten også radiospots på de nordjyske radiokanaler - har hørt den nogle gange på RadioAura.

Har I set reklamerne?

I vendernes vold af Josefine Ottesen

fredag den 15. juni 2012



I vendernes vold


Serie: Danerriget 2


Josefine Ottesen

352 sider


Høst & Søn - 2012


I vendernes vold er en del af serien Danerriget. Bøgerne foregår med ca. 100 års mellemrum og kan læses uafhængigt af hinanden. Der er dog små henvisninger til forrige bog. Læs evt. første bog i serien først: Slægtens Offer.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogen er modtaget som anmelder-eksemplar fra Boggnasker.dk, og derfor kan anmeldelsen læses her: I vendernes vold af Josefine Ottesen
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bøger i serien: Danerriget


Jeg husker #2

onsdag den 13. juni 2012


"Jeg husker" er en serie indlæg hvor jeg vil se på nogle af de bøger som jeg har læst for lang tid siden. Det gør jeg fordi jeg synes at de ældre bøger også bør omtales, så det hele ikke udelukkende handler om nye udgivelser. De gamle bøger er stadig gode og der er flere som bestemt er værd at læse. Derudover er en af de gode ting ved at læse, de gange man husker tilbage på en særlig god bog og mindes de oplevelser man fik da man læste den.


Dagens bog er Chokolade af Joanne Harris. 
En super hyggelig bog hvor man virkeligt får den største trang til chokolade. Jeg så faktisk filmen først, og efter at have set den et par gange opdagede jeg at den var lavet over en bog og så måtte bogen jo læses. Bogen er forresten endnu bedre end filmen - men sådan er det jo som regel.

I landsbyen Lansquenet i Sydvestfrankrig må Vianne Rocher betragtes som en eksotisk fremmed. Her kommer hun, alenemor med en lille datter, og åbner en elegant chokoladebutik lige overfor landsbykirken. Præsten Fader Reynaud udnævner hende til en alvorlig fare for sin menighed og bekæmper hendes hjemmelavede slikkerier, der sælges midt i fasten.
Viannes butik bliver også et mødested og et fristed. Selv folkene fra flodbådene, byens udstødte fremmede, omgås hun. Og hun blander sig i sager, man traditionelt har ladet gå deres egen skæve gang. Efterhånde udvikler konflikten sig til krigslignende tilstande. Kirken mod synden - chokoladen! (saxo)
Chokolade ligger ikke inden for den type af bøger eller genre jeg normalt læser, men den er så fin at jeg ikke kan lade være med at holde af den. Som jeg skriver om den nu, vælter hele historien ind over mig og jeg husker næsten det hele. Det er skønt når en bog sætter sig så dybt i en at den huskes på en sådan måde.

Mød Josefine Ottesen i Aalborg (og Århus)

tirsdag den 5. juni 2012

Josefine Ottesen holder i forbindelse med udgivelsen af "I vendernes vold" et arrangement på Svendborg bibliotek. Det sker på udgivelsesdagen d. 15. juni kl. 14:30, hvor man vil kunne opleve flere ting der har relation til bogen. Der vil bl.a.være en rideopvisning og man kan høre om hvordan man riderene trænede deres heste.

Har man ikke lige mulighed for at komme til Svendbog, fordi man f.eks. bor i Jylland, så er der en anden mulighed for at møde Josefine Ottesen og høre hende læse op af "I vendernes vold". Der vil også være mulighed for signering af bøger bagefter. Hun besøger Salling i både Århus og Aalborg fredag d. 22. juni.

Salling i Århus: kl. 15-16

Salling i Aalborg: kl. 18-19

Det er skønt at se at hun tager lidt mere rundt i landet og jeg håber på at jeg kan tage til Salling den fredag aften.


A Game of Thrones af George R. R. Martin

mandag den 4. juni 2012



A Game of Thrones


Serie: A Song of Ice and Fire 1


George R. R. Martin

780 sider


Først udgivet i 1996



Serien "A Song of Ice and Fire" og specielt den første bog "A Game of Thrones" har fået enormt meget omtale det sidste års tid. Det skyldes at serien er blevet filmatiseret og at der derfor er kommet ekstra fokus på bøgerne af den vej. Det er nok også grunden til at den sidste efterår blev udgivet på dansk. Selv købte jeg de første 4 bøger på engelsk, for det lød jo spændende og hvis det var noget af de bedste nyere fantasy, så måtte jeg jo se hvad det var. Jeg hoppede med på bølgen og selvom det tog næsten tre måneder at komme igennem den, så var det det hele værd. Jeg kan kun tilslutte mig koret af stemmer der fortæller hvor god den er. Hvorfor? Læs mere herunder:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
For flere år siden erobrede Robert Baratheon tronen i de syv kongedømmer. Nu er hans højre hånd død og han beder sin bedste ven Ned Stark om at indtage pladsen som kongen højre hånd. Ned drager sammen med sine 2 døtre, fra Winterfell og sydpå til Kings Landing. Robert er ikke den stærke konge han var engang, og Ned opdager langsomt hvad der virkeligt går får sig. Der iblandt hvor meget dronningen Cersei Lannister egentligt bestemmer og hvad hun er villig til at gøre for at få mere magt.

På Winterfell efterlader Ned sin kone og sine sønner. I Neds fravær styres Winterfell af hans ældste søn Rob på bare 15 år. Det er en stor opgave og da hans mor også rejser sydpå bliver det endnu sværere.

Neds bastard-søn Jon Snow drager af sted til The Wall, for at finde et sted hvor der er plads til en bastard som ham. Her truer kulden fra nord og det siges at vinteren er på vej. Mænd forsvinder og myterne om de væsener der tidligere levede synes mere og mere virkelige.

På den anden side af havet, i de frie byer, lever de sidste overlevende af den gamle kongemagt; Viserys og Daenerys Targaryen. Viserys forsøger med alle midler at finde en måde at tilbageerobre sin stjålne trone.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Historien foregår i et land hvor sommeren kan vare mange år, før der igen kommer en vinter. Der er uro i landet og snart må spillet om tronen begynde. Et farligt spil, hvor bedrageri og interne krige er hverdag. Et spil man ikke kan komme ud af, når først man har kastet terningen. I bogen siges det ”In the game og thrones, you win or you die” og den sætning beskriver med få ord hvad det vil sige at være en del af kampen om magten.

Der er rigtigt mange personer i spil i denne bog og nogle gange kan det være svært at holde styr på hvem der er hvem og hvilken rolle de spiller i det store spil. Selv havde jeg lidt svært ved at placere enkelte personer i starten, men efterhånden som siderne blev vendt kom der mere og mere styr på det. Det store persongalleri fungerer godt og som hjælp til at finde rundt i de mange familier er der et appendix sidst i bogen hvor alle personer er listet.

Når persongalleriet er så stort indeholde det også mange forskellige personligheder. Der er de karakterer man med det samme elsker, der er dem man lærer at holde af. Der er karakterer man bestemt ikke bryder sig om og karakterer man ligefrem hader. Bogen indeholder dem alle og de skal alle være der, fordi det er med til at gøre verdenen troværdig.

Bogens kapitler er delt op efter hvilken person man følger. I alt er der otte synsvinkler på handlingen og det betyder at der springes en del rundt mellem både personer og steder. Nogle gange kan der gå land tid mellem at man hører om en person, men det gør ikke nogen fordi der ofte er små henvisninger til dem i de øvrige kapitler. At historien deles op på denne måde gør også at man kun følger de enkelte personer når der sker noget vigtigt. Når de blot er på rejse gennem landet uden at der sker noget hører vi derfor ikke om det og koncentrerer os i stedet om de steder hvor der sker noget.

Hvem er god og hvem er ond? Det er et spørgsmål, som man stiller sig selv flere gange gennem bogen. Der er nemlig ikke noget her der er sort og hvidt. Det hele er en stor grå masse, hvor nogen måske er lidt bedre end andre, men det er svært at sige helt præcis hvem der er de gode og de onde. Krigen fortælles også af karakterer på alle sider, så man får alle synspunkter på det der foregår. Det er godt fordi det tegner det her brogede billede, men samtidig giver det ikke nogen entydig helt at holde med.

Jeg kan på det varmeste anbefale bogen, men må samtidig sige at den bestemt er rettet mod voksne læsere. Der lægges ikke skjul på noget og der er en del vold og sex indblandet. George R. R. Martin er heller ikke bage for at slå karakterer ihjel som man elsker og han stiller dem over for helt umulige valg.

Til sidst får I familien Starks motto: ”Winter Is Coming”

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien: A Song of Ice and Fire



Inspiration #2

lørdag den 2. juni 2012

I indlæg med titlen "Inspiration" vil jeg vise bøger som jeg gerne vil læse. Det kan både være nyere og ældre bøger, men fælles for dem er at jeg synes de lyder spændende. Indlægget er ment som inspiration for alle der har lyst til at se med.

Dagens bog er The Final Empire af Bandon Sanderson. Det er første del af serien Mistborn, og det ser rigtigt lovende ud. Jeg har haft kig på serien siden i sommers, men ved endnu ikke hvornår jeg får den købt eller læst.

Brandon Sanderson, fantasy’s newest master tale spinner, author of the acclaimed debut Elantris, dares to turn a genre on its head by asking a simple question: What if the hero of prophecy fails? What kind of world results when the Dark Lord is in charge? The answer will be found in the Mistborn Trilogy, a saga of surprises and magical martial-arts action that begins in Mistborn.

For a thousand years the ash fell and no flowers bloomed. For a thousand years the Skaa slaved in misery and lived in fear. For a thousand years the Lord Ruler, the “Sliver of Infinity,” reigned with absolute power and ultimate terror, divinely invincible. Then, when hope was so long lost that not even its memory remained, a terribly scarred, heart-broken half-Skaa rediscovered it in the depths of the Lord Ruler’s most hellish prison. Kelsier “snapped” and found in himself the powers of a Mistborn. A brilliant thief and natural leader, he turned his talents to the ultimate caper, with the Lord Ruler himself as the mark.

Kelsier recruited the underworld’s elite, the smartest and most trustworthy allomancers, each of whom shares one of his many powers, and all of whom relish a high-stakes challenge. Only then does he reveal his ultimate dream, not just the greatest heist in history, but the downfall of the divine despot.
But even with the best criminal crew ever assembled, Kel’s plan looks more like the ultimate long shot, until luck brings a ragged girl named Vin into his life. Like him, she’s a half-Skaa orphan, but she’s lived a much harsher life. Vin has learned to expect betrayal from everyone she meets, and gotten it. She will have to learn to trust, if Kel is to help her master powers of which she never dreamed.

Readers of Elantris thought they’d discovered someone special in Brandon Sanderson. Mistborn proves they were right. (Goodreads)
Der er to bøger mere i serien The Well of Ascension og The Hero of Ages. Derudover er der en novelle til serien; The Alloy of Law.