En flænge i himlen af John Green

fredag den 18. juli 2014




En flænge i himlen
org. titel: The Fault in Our Stars

John Green

330 sider

Politikkens forlag - 2013
Org. udgivet i 2012


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
Sidst på vinteren i mit 17. år kom min mor frem til, at jeg var deprimeret. Hun baserede sin diagnose på, at jeg næsten aldrig kom ud af huset, lå det meste af tiden i min seng, læste den samme bog igen og igen, spiste meget lidt og brugte ret meget af min tid på at tænke over døden.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fra bogens bagside:
En flænge i himlen er en roman om at det største og smukkeste i livet.

Hazel har i flere år æevet med en alvorlig sygdom og føler sig som en granat, der snart vil detonere. Men så møder hun Augustus og bliver for første gang nogensinde forelsket.

Måske er det ikke en tragedie, at vi skal dø. Det er et mirakel, at vi lever. 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
En flænge i himlen er en utroligt hypet bog, og langt de fleste virker som om de elsker den. Det gør at forventningerne til bogen ryger i vejret lang tid inden læsningen påbegyndes. Sådan havde jeg det i hvert fald, men på samme tid blev jeg ved med at tvivle, for genren er altså ikke rigtigt mig.

En flænge i himlen er en fin historie, men den bliver aldrig mere for mig. Hazel og Augustus er skønne personer som man kommer til at holde af, men historien blev aldrig sådan rigtigt speciel for mig. Måske er jeg ualmindeligt hårdhjertet men i modsætning til mange andre, så fik bogen mig IKKE til at græde. Den havde da sine rørende øjeblikke og hvad ved jeg, men de fandt aldrig vej til mine tårekanaler.

Bogen er hurtigt læst, og jeg sad tilbage med en lidt tom følelse. Selvom bogen ikke slutter midt i en sætning så har jeg det som Hazel der bare gerne vil vide hvad der sker efter ”En fyrstelig lidelse” (en bog der snakkes meget om i bogen – og som slutter midt i sætningen). Jeg ville gerne vide mere. Have hele historien.

Alt i alt en OK bog. Jeg synes ikke at den var fantastisk, men det var da en sød bog er jeg er glad for at have læst den. Om ikke andet, så fordi jeg nu ved hvad alle andre taler om. 

2 kommentarer :

  1. Åh, altså! Jeg græd så meget til den bog - men jeg kan godt se, at hvis man ikke sympatiserer med karaktererne, så er det lidt svært at blive helt 'revet med' :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Generelt har jeg bare rigtigt svært ved at græde over bøger. Jeg er heller ikke typen der sidder og griner højlydt over sjove bemærkninger. Men jeg er glad for at den blev læst. Nu ved jeg i det mindste hvad resten af verden snakker om når de siger Hazel og Gus.

      Slet