Besat af Christina Bonde

onsdag den 16. april 2014



Besat

Serie: Nattens Sanger 1

Christina Bonde

316 sider
Målgruppe: 15+

Forlaget mellemgaard - 2014

Anmeldereksemplar fra Christina Bonde 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Fra bogens bagside:
For 23-årige Victoria Rose er livet en kamp mod de følelser, der afholder hende fra at leve det. Hendes tilværelse er præget af eftervirkningerne fra et overfald, der har spoleret hendes selvværd og frarøvet hende troen på kærligheden - indtil den dag hun møder Lucas.

I et skæbnesvangert opgør med fortiden forandrer Lucas ikke bare Victorias liv, men hele hendes virkelighed. Hun befinder sig pludselig i en verden af vampyrer og havner i en stridighed, der er ved at koste hende livet. Undsætningen viser sig at komme fra en ældgammel fatalistisk overbevisning, der vil give Victoria en central plads i vampyrernes verden, men samtidig kræver valg, der mentalt er ved at flå hende i to halvdele.

Hvilken løsning skal vælges, når kærligheden splitter mod hver sin verden, og når skæbnen synes umulig? Kan hjertet forenes i den bestialske sandhed, og hvor langt tør Victoria gå for at efterstræbe lykken? 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her har vi en skøn dansk vampyrfortælling. Victoria og Lucas er et dejligt par og begge er de lette at holde af. Jeg er også ret vild med fortolkningen af vampyrerne og deres samfund. Noget af de der især får det til at fungere er vampyrernes tro på skæbnen og deres myter og historier om ophøjede vampyrer der er udset til særligt betydningsfulde opgaver. Det lykkes også på fin vis at flette vampyrernes verden ind i vores og forklare hvorfor de kan leve skjult, så vi mennesker ikke har opdaget dem. 

Jeg var godt tilfreds med det jeg læste og glædede mig især over at visse ellers ret populære elementer ikke var brugt. Det drejer sig f.eks. om en ung teenage-hovedrolle – her er vores hovedperson i starten af 20’erne og lige lidt mere moden end en 15-årig tøs der forelsker sig for første gang. En anden ting der heldigvis ikke er med er trekantsdramaet, og nøj hvor var jeg glad for at der ikke lige pludseligt kom en anden fyr ind i billedet. Når Victoria konfronteres med vampyr-verdenen opstår der naturligt en splittelse mellem hendes almindelige verden og denne nye og hemmelige verden. Hendes valg mellem de to verdener handler dog ikke om kærligheden til to forskellige fyrer og det er utroligt befriende. Hendes valg handler i højere grad om hvad hun kan udsætte sin familie og sine venner for. Jeg er også glad for at Victoria ikke bare træffer en hurtig beslutning om hvad hun vil. Der bliver virkeligt overvejet en masse ting og det tager heldigvis lang tid.

Coveret er utroligt fint. Jeg har en vis svaghed for blålige covers og da jeg også elsker skoven, så er dette helt perfekt. Den lille sorte fugl er en fin detalje og passer godt til indholdet af bogen, hvor fuglen også spiller en lille rolle.

Prologen er jeg ret glad for. Den rørte noget helt specielt i mig, så her får I lige en smagsprøve fra et afsnit der handler om natten:
Stille nat, beskyt og skænk mig ro - vis mig, hvad du venter dig af os to.
Dybe nat, giv mig styrke og vis mig vej - fortæl mig, at du bliver her hos mig.
Mørke nat, tag mig ind og lad mig få - dit løfte, at det hele nok skal gå.
(Besat, s. 5)
Jeg har fået troen tilbage på at der stadig findes vampyrhistorier derude der skal fortælles. Og derfor glæder jeg mig også til at læse de næste bøger i denne serie. Christina Bonde har i hvert faldt lagt op til en spændende fortsættelse. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


Ingen kommentarer :

Send en kommentar