Månedens Forfatter #1: Lene Kaaberbøl

søndag den 22. april 2012

”Månedens Forfatter” vil jeg hver måned præsentere en forfatter. Det kan være én, hvis bøger jeg selv har læst, eller én, som jeg gerne vil læse bøger af. Formålet er at lære lidt mere om de forfattere, hvis bøger jeg går og læser. I dag gælder det den danske forfatter Lene Kaaberbøl.

Forfatter Lene Kaaberbøl har en helt central rolle i forhold til min lyst til at læse. Det var da jeg i 4. klasse stiftede bekendtskab med Katriona-serien og Skammer-serien at jeg var solgt til fantasy-genren. De bøger viste mig vejen til en spændende verden af fantastiske bøger og derfor er Lene Kaaberbøl selvfølgelig den første jeg vil præsentere i ”Månedens Forfatter”.

Lene Kaaberbøl. Foto: Lars Bonde. Lånt fra kaaberboel.dk
Nationalitet: Dansk
Alder: Født 24. marts 1960
Uddannelse: cand.mag. i engelsk og dramaturgi
Forfatter debut: 1975 med 2 bøger om Tina og hestene

Lene Kaaberbøl var bare 15 år da hun udgav sin første bog, ”Den første bog om Tina og hestene”, og siden da er der kommet mange spændende bøger fra hendes hånd.

Lene Kaaberbøl er kendt som en af Danmarks fantasydronninger, der har skrevet Skammer-serien, om Dina der har arvet sin mors skammerøjne og kan se skammen hos andre mennesker bare ved at se dem i øjnene. Serien om Katriona, er også populær og handler om den iltre Kat der drømmer om at blive Bredinari. Derudover er det blevet til en enkelt enkeltstående roman i fantasygenren, nemlig Skyggeporten. For tiden skriver Lene Kaaberbøl på sin nyeste fantasy-serie, Vildheks, der har en lidt yngre målgruppe end de andre, men stadig holder der høje niveau for en god fortælling.

Ud over hestebøgerne og bøgerne i fantasygenren har Lene Kaaberbøl også skrevet bøger om W.I.T.C.H for Disney. Det blev til i alt ni bøger om de 5 piger. Bøgerne er først skrevet på engelsk og derefter oversat til dansk i samarbejde med Merlin P. Mann. Disney er ikke den eneste som Lene har skrevet bøger for. I 2011 udkom bogen ”Fortællinger om Bærfolket”, der er blevet til i et samarbejde med DenGamle Fabrik der som bekendt producerer marmelade.  Bogen er en videreudvikling af Den Gamle Fabriks tv-reklamer og kan både fås som rigtig trykt bog og som applikation til Ipad, hvis man skanner QR-koden på marmeladeglassene.

Ligsom med samarbejdet med Den Gamle Fabrik viste Lene Kaaberbøl i 2009 at hun ikke er bange for at udfordre det traditionelle bogformat og prøve noget andet. I 2009 blev bogen Sirene nemlig udgiver. Det er en såkaldt Plug’n’read bog hvor der i bogen er en lille mp3-afspiller med musik som passer til de enkelte kapitler i bogen. En fusion mellem bog, musik og billeder der blev til i samarbejde med Aura Dione, Ask Futtrup, Henrik Olsen og Uffe Wagner.

Efterhånden som Lene Kaaberbøls forfatterskab har udviklet sig er hun også gået andre veje og forsøgt sig med andre genre end fantasy-genren. Det kom der en krimi-serie om Nina Borg ud af. Den er skrevet i samarbejde med Agnete Friis og makkerparret har skrevet 3 bøger i serien, hvoraf den første fik prisen som årets bedste spændingsroman 2009 ("Haldald Mogens-Prisen"). Krimigenren må have fanget Kaaberbøl for i 2010 udkom hendes første selvstændige krimi ”Kadaverdoktoren”.

Lene Kaaberbøl af modtaget en god mængde priser for sine bøger. Der kan bl.a. nævnes "The Best Disney Novel Writer of the Year" for sine W.I.T.C.H-bøger i 2002. "Danmarks Skolebibliotekarers Børnebogspris" for Skammer-serien, "Børnebibliotekarernes Kulturpris" og "BMF's børnebogspris" for Skammerkrigen i 2003. "Nordisk Skolebibliotekarforenings Børnebogspris" i 2004. Skyggeporten vandt "Orla-prisen" for bedste børnebog i 2007.

Ud over sit forfatterskab har Lene Kaaberbøl, i samarbejde med ArtPeople, oprettet børnebogsforlaget Phabel. I dag har det skriftet navn til People’sPress Jr. og er et datterselskab til People’sPress.

Som en bonusinformation, spiller Lene Kaaberbøl petanque og var med til at vinde sølv til Danmark ved VM i petanque for kvinder i 2000.

Bibliografi:
Liste over nogle af de bøger Lene Kaaberbøl har skrevet. Jeg har listet dem som jeg synes er de vigtigste og udeladt billedbøger.

* betyder at det er en bog jeg har læst

Tina og hestene
1.       Den første bog om Tina og hestene, 1975
2.       Den anden bog om Tina og hestene, 1975
3.       Tinas hestepensionat, 1976
4.       Tinas rideskole, 1976

Katriona- serien
2.       Hermelinen - historien om Katriona Trivallia, 1994*
3.       Isfuglen - historien om Katriona Bredinari, 2000*

Skammer-serien
1.       Skammerens datter, 2000*
2.       Skammertegnet, 2001*
3.       Slangens gave, 2001*
4.       Skammerkrigen, 2003*

W.I.T.C.H
1.       Salamanderes hjerte, 2002*
2.       Stilnerens musik, 2002*
3.       Havets ild, 2002*
4.       Grøn magi, 2002*
5.       Den Grusomme Kejserinde, 2002*

W.I.T.C.H – Krystalfuglene
1.       Stenfalken, 2003
2.       Ørnekløer, 2003
3.       Uglens skygge, 2003
4.       Den gyldne føniks, 2003

Vildheks
1.       Ildprøven, 2010*
2.       Viridiansblod, 2011*
3.       Kimærashævn, 2011*

Nina Borg (krimi), sammen med forfatteren Agnete Friis
1.       Drengen i kufferten, 2008
2.       Et stille umærkeligt drab, 2010
3.       Nattergalens død, 2011

Enkeltstående bøger
Morgenlandet, 1988
Skyggeporten, 2006*
Kadaverdoktoren (krimi), 2010

Plug’n’read
Sirene (sammen med Aura Dione, Ask Futtrup, Henrik Olsenog Uffe Wagner), 2009*

Min kommentar til bøgerne
Jeg elsker serien om Katriona og Skammerens Børn. De to serie var som tidligere skrevet også dem der fik mig til at læse meget mere og derfor så betyder de noget specielt. 

Da jeg var mindre havde jeg en periode hvor jeg læse alt hvad jeg kunne komme i nærheden af af W.I.T.C.H-blade og -bøger. Jeg husker de første fem bøger som rigtigt gode, men mit W.I.T.C.H-flip må være stoppet et sted mellem 2002 og 2003 for jeg har ikke læst de fire andre bøger. 

Serien Vildheks blev jeg nød til at se på, og den skuffede mig en lille smule - den var ikke så stor som skammer-serien og jeg havde nok forventet mig noget lignende. Da jeg bagefter læste anden og tredje bog i serien passe mine forventninger bedre og jeg må indrømme at de fungerer godt, taget den lidt yngre målgruppe i betragtning. 

Sirene var en speciel oplevelse at læse, og jeg syntes at ideen med bog, billeder og musik var rigtigt god. Desværre kunne jeg ikke helt finde ud af både at læse og høre musikken på samme tid, så jeg læste bogen og hørte musikken hver for sig. Musikken fungere i øvrigt fint for sig selv og jeg husker det som ret godt. 

Jeg har endnu ikke læst nogen af Kaaberbøls krimier, selvom jeg flere gange har overvejet om jeg skulle gå i gang med Drengen i Kufferten. Jeg er bare ikke den store krimilæser, så den oplevelse har jeg stadig til gode.


Læs mere om Lene Kaaberbøl
Kaaberboel.dk - Lene Kaaberbøls egen hjemmeside
Forfatterweb.dk - Oplag på Lene Kaaberbøl i forfatterweb
Vildheks.dk - Side om serien Vildheks

Kilder:
Min egen hukommelse og viden

2 kommentarer :

  1. Hun er rigtig sej! Har haft fornøjelsen af at møde hende for nogle år siden, og hun er sød og helt nede på jorden :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har godt overvejet at sætte den ind under begge, og det kan godt være at jeg ender med at gøre sådan, men problemet er bare lidt at jeg bruger numrene ud for de enkelte kategorier (fantasy 20, paranormal romance 20) til at fortælle mig hvor mange bøger jeg har anmeldt indenfor en bestemt genre og derved hvor mange bøger der er anmeldt i alt (20+20=40), og hvis der er en bog der optræder i to genrer, vil den jo tælle for to, hvor den kun skulle tælle for en (shit, det her lyder kringlet, håber du kan forstå det – har sat tal ind for at prøve at vise hvad jeg mener)…

    Anyhow, kringlet eller ej, så har jeg overvejet det, men nu må vi se om jeg ender med at gøre det eller ej. Hehe. =D

    Og ja, det er faktisk begyndt at ske ret ofte – der er ikke længere helt de samme rammer omkring en genre, som der plejede at være. Lidt nitte nogle gange, men på den anden side gør det, det også lidt mere spændende. =)

    SvarSlet