Snebarnet af Eowyn Ivey

søndag den 8. marts 2015


Snebarnet
Original titel: The Snow Child

Eowyn Ivey

448 sider

AV forlaget Den Grimme Ælling - 2014
originalt udgivet i 2011


Hørt som lydbog på ereolens app
Varighed: 12 timer & 2 min
Oplæser: Bent Otto Hansen

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
"Mabel havde vidst, at der ville være stille. Det var trods alt det, der var meningen. Ingen spædbørn, der pludrede eller klynkede. Ingen nabobørn, der legede og råbte på gaden. Ingen dappen af små fødder på trappetrin, der var
slidt glatte af generationer. Ingen støj af legesager, der blev trukket hen over køkkengulvet. Alle disse lyde, der mindede hende om nederlaget og sorgen, blev ladt tilbage og erstattet med stilhed."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens handling (fra goodreads):
Alaska, 1920: Det midaldrende ægtepar Mabel og Jack har slået sig ned i Alaska med et ønske om at skabe sig en ny og anderledes tilværelse, men livet i ødemarken er hårdt, og samtidig tynges de af savnet af det barn, de aldrig har fået. I et anfald af kådhed på årets første vinterdag bygger de et lille barn af sneen. Næste dag er snebarnet forsvundet, men de får et glimt af en lille, lyshåret pige, der løber mellem træerne. Den lille pige kalder sig Faina og er på uforklarlig vis i stand til at overleve i den barske natur. Ganske langsomt vinder Mabel og Jack pigens tillid og kommer med tiden til at betragte hende som deres egen datter. I sit stille sind forestiller Mabel sig, at Faina er født af sne og is og kommet til dem som svar på deres ønsker og længsler, og selv da hun bliver klar over, at Fainas baggrund er langt mere håndgribelig og smertefuld, kan hun ikke slippe tanken om snebarnet, der bliver bragt til live på årets første vinternat. Men intet er helt, hvad det giver indtryk af, og sandheden om Faina vil forandre dem for altid.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Snebarnet er en smuk, fin og skrøbelig fortælling. Meget anderledes i forhold til det jeg plejer at læse. Tempoet er langsomt, og faktisk en hel del langsommere end jeg er vandt til, men det passer godt til fortællingen.

Det var faktisk lidt af et sats da jeg gav mig til at lytte til Snebarnet. Bogen havde da fået gode omtaler, men den virkede måske ikke helt som noget jeg ville læse. Alligevel gav jeg den en chance, og jeg tror at lydbogen var et godt valg. Havde jeg læst en som almindelig bog var jeg nok aldrig blevet færdig, men Bent Otto Hansens stemme ledte mig hele vejen igennem historien og jeg fandt den umålelig smuk.

Man mærker tydeligt stemningen i Alaska. Fornemmer den barske natur og da den første sne fald kunne jeg næsten hører sneen knirke under mine egne fødder. Fortællingen om Mable, Jack og Faina er facinerende og man ved aldrig helt hvad der er virkeligt og hvad der ikke er - og det synes jeg er en af bogens styrker.

Snebarnet er en historie der egner sig til vinteren. Jeg kan forestille mig at den fungerer godt når sneen ligger tungt uden for vinduet, men for mig har den også fungeret i år, hvor vinteren har været mild. Snebarnet gav mig til billede af den vinter og sne jeg savnede herhjemme, og på den måde har jeg alligevel oplevet vinteren i år :)

8 kommentarer :

  1. Jeg elsker den bog! Jeg læste den på engelsk for et par år siden, da jeg havde spontant-indkøbt den på en rejse til London. Jeg syntes, den lige manglede det sidste for at være en fantastisk oplevelse (slutningen er ikke så elegant, som jeg havde håbet), men det er en meget stemningsfuld og smuk fortælling.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er virkelig smuk, men du har ret i at slutningen godt kunne være mere elegant.

      Slet
  2. Jeg lyttede til den i december, det var også lidt ude af min comfortzone - men jeg blev også positivt overrasket. Det er sådan en fin fortælling!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er rigtigt rart at jeg medlydbøgerne nu lige pludseligt opdager nogle bøger som jeg ellers ikke ville have læst. Er spændt på om jeg finder andre - eller om jeg tør begynde på dem :)

      Slet
  3. Jeg var også rigtig glad for bogen. Synes den var så fin og smuk :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fin og smuk er lige netop de ord der beskriver den.

      Slet
  4. Det er virkelig sådan en yndig bog. Jeg knuselsker den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå at du gør. Den var ret magisk på sin helt egen måde.

      Slet