Skyggernes bog af H. W. Klaris

søndag den 22. marts 2015




Skyggernes bog

Serie: Dæmonherskerens Arving 1

Haidi Wigger Klaris

285 sider

Tellerup - 2015

Anmeldereksemplar fra Tellerup 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
"Da bilen kørte ind på gårdspladsen og dækkene knasede hen over de grå nøddesten, begyndte mit hjerte at slå hurtigere og håndfladerne blev fugtige.
Der var mennesker alle vegne. Forældre og teenagere. Nogle var på vej ind i hovedbygningen, nogle stod ved deres biler og så lidt fortabte ud, mens andre stod i små grupper og krammede hinanden og snakkede.
Mon mor slukkede bilens motor, og jeg kunne fornemme at hun kiggede spørgende på mig. Jeg vidste at hun stadig var nervøs for om jeg nu kunne klare det her. At flytte på kostskole."
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens bagside:
17-årige Ally flytter ind på kostskolen Larchwood. I nærheden af skolen ligger en gammel, faldefærdig kirke, hvor hun ved et tilfælde opdager en hemmelig indgang i væggen, som fører ned til et rum under kirken. Ifølge overleveringerne blev det brugt til praktisering af sort magi tilbage i 1800-tallet.

Larchwoods afdøde frue, Catherine Larchin, opsøger Ally og insisterer på at hun skal finde en gammel heksebog, som efter sigende giver uanet magt.

Men en hemmelig kreds på skolen leder også efter bogen, og Ally har svært ved at gennemskue hvem der har gode intentioner … og hvem der har onde.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Jeg tror jeg læste denne bog på det helt rigtige tidspunkt. Jeg havde brug for en let bog at fordrive tiden med og som kontrast til de lidt tungere bøger. Skyggernes bog er en bog der er hurtigt læst, men måske også hurtigt glemt? Handlingen står i hvert fald ikke lysende klart for mig lige nu og jeg havde svært ved at huske hovedpersonens navn lige før.

Generelt set var jeg godt underholdt mens jeg læste bogen. Alt det med heksebogen og Catherine Larchin var ret spændende.

Jeg har nogle enkelte problemer med bogen. Det første og største er at jeg ikke føler at Ally er 17 år og går i gymnasiet på en kostskole. Hendes reaktioner på at skulle afsted og være væk fra mor virker mere som en 15-årig der er på vej på efterskole. Dette første møde med Ally hænger desværre ved resten af bogen igennem og ind i mellem synes jeg også mere at alle bogens personer opfører sig som om de er yngre end bogen angiver dem at være.

Det andet problem er at bogen på en og samme tid går alt for hurtigt og samtidig alt for langsomt. Det går for hurtigt fordi der ikke går ret lang tid fra Ally starter på kostskolen til at hun har fået en kæreste og alt det her med heksebogen sker. Jeg mener hun når dårligt nok at lære den her fyr at kende før hun kaster sig i armene på ham. Og at hun skal finde ud af så meget om bogen på så kort tid, når nu andre har prøvet at finde den så længe, virker også lidt urealistisk. Bogen går samtidig for langsomt fordi hele bogen mest af alt virker som en opstart og at den virkelige fortælling først rigtigt tager fart på de sidste sider.

Jeg har også et tredje mindre problem. Trekantsdramaet. Jeg hader når hovedpersonen ikke kan finde ud af hvem hun gerne vil have, og det kan virkeligt ødelægge meget af en historie for mig. Trekantsdramaet er der, og selvom Ally virker tiltrukket af begge drenge skal hun dog have ros for at være mere standhaftig og sige fra over for den ene. At han så er en total nar og ikke kan forstå et nej er en helt anden sag

Undervejs i bogen får eleverne en opgave om slægtsforskning. Noget som gav god mening og jeg håbede på at det ville give nogle svar på hvem Ally er og hvorfor hun er Catherines arving. Desværre hører man ikke et ord mere om den opgave i denne bog. Måske er det fordi der kommer noget i de næste bøger - hvem ved?

Selvom jeg havde lidt problemer med bogen, så var den alt i alt ganske fin og okay. Ikke noget stort og mindeværdigt, men jeg var godt underholdt mens jeg læste - og måske vil jeg en skønne dag læse videre, for bogen slutter med en gevaldig cliffhanger.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:


6 kommentarer :

  1. Øv med at den ikke faldt i smag - men altså.. Det coveret... Det er bare LÆKKERT! Tror nok bogen skal læses bare på grund af det;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et ret lækkert cover, selvom det måske er lidt for close-up for min smag. Og så skal du da bare læse den. Det er jo som skrevet en okay bog - især hvis man gerne vil læse noget let.

      Slet
  2. Jeg er meget enig, det var ikke en bog der faldt i min smag, men jeg havde intet imod at læse den. Forsiden er skideflot, men hvem skal det forestille at være? For det kan ikke være hovedpersonen, for der står flere steder i bogen, at hun har mørkebrunt hår, så hvem er det? Catherine Larchin?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har faktisk slet ikke tænkt så meget over forsiden, men nu du skriver det har jeg da også lidt svært ved at finde ud af hvem det skulle være. Et eller andet i mig synes dog at det burde være hovedpersonen, men det stemmer jo ikke helt overens.

      Slet
  3. Jeg synes også der var en del fejl og mangler i bogen. Måske de næste i trilogien bliver bedre ? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske, hvem ved? Historien har i hvert fald potentiale til at blomstre mere op, men det får vi vidst først at se når bogen udkommer.

      Slet