Månens Børn af Christina Bonde

onsdag den 18. december 2013





Månens Børn

Christina Bonde

356 sider

Forlaget mellemgaard - 2013

Anmeldereksemplar fra Christina Bonde 

Da bogen kom dumpende i postkassen – pænt pakket ind som en julegave – havde jeg glemt alt om at jeg havde sagt ja til at anmelde bogen, så overraskelsen var pæn stor. Da jeg så fik åbnet pakken og så den fine signering blev glæden da kun større og jeg glædede mig til at gå i gang med bogen. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stella har aldrig kendt sine forældre, men er vokset op sammen med sin onkel Peter. De har levet et rodløst liv og flyttet rundt fra sted til sted. Nu har Peter fået arbejde på stutteriet Hope Heste og selvom Stella er blevet 18 vælger hun at flytte med.

Stella møder falder hurtigt for den charmerende Andrew Hope, men der går ikke lang tid før hun føler sig mere tiltrukket af den mere mystiske broder Thomas. De to brødre gemme dog på en dyster hemmelig – Thomas er varulv.

Da Stella bliver gravid, og ikke ved hvem faderen, er vendes der op og ned på hendes liv. Hvis Thomas er faderen kan afkommet vise sig at være monster og derfor gør en mindre gruppe fanatikere alt hvad de kan for at forhindre Stella i at føde barnet.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg havde ikke super mange forventninger til bogen her og min mening om den på nuværende tidspunkt er også lidt blandet.

En af de første tanker der ramte mig under læsningen var at der endnu engang er tale om et trekantsdrama og en pige der ikke kan bestemme sig for hvilken fyr hun vil have. Jeg kan godt indrømme at jeg er lidt træt at netop trekantsdramaer, så jeg blev ret hurtigt skeptisk for hvad bogen ville byde mig. At der så hen imod slutningen pludselig er en tredje fyr gør det hele lige en tand værre. Når vi nu er ved de ting jeg ikke bryder mig om, så mindede Stellas graviditet mig utroligt meget om Bellas graviditet i Twilight. Pige bliver gravid med overnaturligt væsen og ingen ved hvad afkommet bliver.  

Stella er den eneste person jeg rigtigt når at få et forhold til i bogen. Jeg ved ikke hvor godt jeg kan lide hende for det meste af tiden har jeg svært ved at forstå hende. Andrew bryder jeg mig slet ikke om og Thomas kunne jeg egentligt ret godt li i starten, men så bliver han også dum. De resterende personer i bogen kommer jeg aldrig rigtig under huden på. De er som flade papfigurer. Statister i bogen, som ikke har noget specielt formål. Jeg havde det f.eks. meget svært med navnen på brødrenes forældre og blev en kende forvirret når de en sjælden gang imellem optrådte i bogen og deres navn blev nævnt som om man bare havde styr på hvem der er hvem.

Jeg kan egentligt ret godt li ideen om varulvene. De er anderledes i forhold til hvad jeg tidligere har læst og bestemt ikke de her søde varulve. Når en person skifter til ulv overtager ulven helt og aldeles og det er ulvens instinkter der råder. Når personen igen skifter tilbage kan han intet huske af hvad der skete mens han var ulv. Det er interessant og jeg ville meget gerne hører meget mere om varulvene og hvordan de holder sig skjult.

Historien er som sådan fin nok. Jeg blev i hvert fald nød til at læse videre for at vide hvad der skete for Stella, så der har forfatteren ramt rigtigt. Jeg synes dog ikke at vi når helt i mål. Så vidt jeg har forstået er det en enkeltstående bog, men jeg synes at jeg havde ret mange ubesvarede spørgsmål til sidst og jeg tror jeg ville holde rigtigt meget af at læse en efterfølger der kommer meget mere ind i hele varulve-verdenen.

Jeg kan som sagt ikke rigtigt finde ud af hvor jeg står i forhold til bogen. Jeg vakler lidt mellem 2 og 3 stjerner.  På den ene side kan jeg jo godt li’ historien, men der er bare flere ting i bogen der irriterer mig. Som I kan se øverst er jeg endt på 2 stjerner. Varulve-ide’en er god og jeg ville som sagt gerne læse mere om dem i en toer hvor der er knap så meget drenge-forvirrelse hos hovedpersonen.

Hvis der ikke skulle komme en efterfølger til denne bog, så glæder jeg mig til at se hvad Christina Bondes forfatterskab ellers kan udvikle sig til. På hendes hjemmeside skriver hun at der kommer en fantasy trilogi i 2014, og det lyder da interessant.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bøger i serien:

Ingen kommentarer :

Send en kommentar