Forberedelse til Kilimanjaro #1

lørdag den 15. december 2012

I indlægget her: En drøm om at nå toppen, skrev jeg at min kæreste og jeg til sommer skal en tur til Tanzania for at bestige Kilimanjaro - Afrikas højeste bjerg. Sådan en tur kræver selvfølgelig lidt forberedelse og noget af det vil jeg gerne dele med jer.

Når man hører ordet Kilimanjaro og i samme sætning siger at man vil op på toppen kommer man uvilkårlig til at tænke at det må da kræve en masse træning. Og det gør det nok også, men faktisk kan de fleste mennesker godt bestige Kilimanjaro uden de store problemer. Den eneste rigtige fare for at man fysisk ikke kan klare turen er højdesyge, og den kan man ikke forberede sig på - i hvert fald ikke i flade Danmark.

Jeg har tænkt mig at træne lidt inden, men det er mest for at opbygge kræfter og udholdenhed, så jeg også kan nyde turen og ikke kun synes det er mega hårdt hele tiden. Den bedste måde at træne på er at tage en rygsæk på ryggen og gå en masse lange ture i kuperet terræn. Det har jeg desværre ikke altid tiden til. Derfor bruger jeg lidt tid i Fitness World. Indtil nu har det kun været på holdtræning og de sidste par måneder er det ærligt talt ikke gået så godt. En kombination af en masse dårlige undskyldning og tider der ikke passer har gjort at jeg ikke er kommet afsted. Det vil jeg prøve at lave op på nu.

I tirsdags var jeg inde og få lagt et program. Det er et ret stort skridt at tage, men jeg føler mig efterhånden okay tilpas i fitness centeret og synes at nu bør jeg prøve. Med et program i hånden er det mit håb at jeg ikke skal være afhængig af tidspunkter for holdtræning og simpelt hen selv kan bestemme hvornår jeg vil træne. Jeg regner med at det kan blive om morgenen inden jeg møder i skole.



Mit program består af en opvarmning, derefter er træningen mest fokuseret på ben og ryg og at få en god balance. I de sidste par dage har jeg været ret øm i kroppen, selvom jeg i tirsdags kun lavede øvelserne nogle enkelte gange og slet ikke i den mængde man når på en time. Jeg er spændt på den første gang jeg skal afsted, og glæder mig til at se hvordan det går.

Jeg vil løbende opdatere lidt her på bloggen og hvordan det går, og måske kan det være med til at holde mig til ilden.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar