Top 10 Forfattere i 2010

fredag den 31. december 2010

Vi danskere elsker lister. Der findes lister over alverdens ting og når der laves ting skal prioriteres så foregår det også med lister. Selv i fjernsynsprogrammer kan man ikke komme uden om dem. I "Hva' så Danmark" er der i mindst to lister med hver gang over alt fra populæreste hunderacer til topscorerne på den danske fodboldlandshold. Så Danmark er lidt af et listeland.
 
Nu har jeg gjort status for året 2010, og derfor vil jeg lave en liste over de 10 forfattere som jeg har holdt mest af og nydt mest, fra 1. januar 2010 til 31. december 2010. Forfatterne er skrevet i prioteret rækkefølge omend den godt kunne se anderledes ud hvis du beder mig om at skrive den op om et par dage. Men grundideen er der. Det kan godt være at der er et par enkelte forfattere der burde ryge et trin ned eller op på listen, men det er underordnet. Tallet bag forfatteren er det antal bøger jeg har læst af vedkommende i 2010.

  1. John Flanagan (3)
  2. Josefine Ottesen (5)
  3. Kenneth Bøgh Andersen (3)
  4. Robert Muchamore (6)
  5. Tamora Pierce (3)
  6. David Gilman (1)
  7. Charlaine Harris (3)
  8. Michelle Paver (1)
  9. Maya Snow (2)
  10. Gayle Forman (1)
John Flanagan er den fantastiske forfatter som har skrevet Skyggens Lærling og som jeg fik lov at møde i efterårsferien. Jeg elsker de bøger i den serie og glæder mig til at læse de sidste og hans nye serie. Det bliver godt.

Josefine Ottesen er jo også bare en genial forfatter. Hende mødte jeg i november og det var et meget givende møde der omhandlede Mira-serien. I år har jeg læst Krigeren, Genfødt og den samlede udgave af Krystalhjertet.

Kenneth Bøgh Andersen er endnu en dansk forfatter. Jeg har læst den store djævlekrig og den berørte mig på en helt speciel måde og jeg kom virkelig til at tænke over hvad der sker efter døden og alt sådan noget.

Robert Muchamore er forfatter til serien om CHERUB. Børn der er agenter. Den serie bliver kun bedre og bedre og er også blevet mere realistisk med tiden. Det er også en af hans bøger jeg fik læst helt færdig på engelsk. Den første bog jeg har læst helt igennem på andet end dansk. Det gør ham også lidt speciel i år.

Tamora Pierce er en forfatter jeg gennem mange år har læst meget af. I år har det været Blodhund, og det er helt fantasisk at være tilbage i den verden igen. Jeg har også læst den første i den serie om cirklen. Kan ikke lige huske hvad den hedder, men jeg skal i hvert fald have læst flere af dem.

David Gilman har jeg kun læst en bog af i år: Iskloen, men den er også bare så speciel og spækket med action at han skulle med på listen. Jeg glæder mig meget til der kommer flere bøger i den serie.

Charlaine Harris er en af de der forfattere der skrier om vampyrer, og en af de gode forfattere. Jeg er super glad for at læse en bog med en hovedperson der ikke er teenager og så gør hun det jo helt fantastisk, med den måde hun har fået vampyrerne til at være en del af det omgivende samfund.

Michelle Paver har jeg også kun læst én bog af i år. Det var den sidste i serien Urtidskrønniken. Det er altså bare en god serie og der er lagt rigtigt meget i researchen, der gør at man føler at alt der sker faktisk er virkeligt og kunne være foregået for mange tusinde år siden.

Maya Snow har jeg først stiftet bekendtskab med her i slutningen af året, men jeg har længe haft lyst til at læse bøgerne om Sværdets søstre.

Gayle Forman er med som den sidste forfatter fordi jeg blev meget betaget af bogen "Hvis jeg bliver". Den satte virkelig spørgsmålstegn ved hvorfor man skulle vælge at leve.


Det var så de forfattere jeg har sat mest pris på i år.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar