Læsevaner #1: Hvorfor læse?

søndag den 27. januar 2013

Her svarer jeg på diverse spørgsmål omkring læsevaner. Nogle spørgsmål er fundet rundt omkring på nettet, andre stiller jeg selv. 

Hvorfor læser du? 
Jeg læser fordi det er sjovt.
Jeg læser fordi det giver mig adgang til tonsvis af andre verdener.
Jeg læser fordi jeg elsker at få fortalt en god historie.
Jeg læser fordi det giver mig ro.
Jeg læser fordi det gør mig glad.
Jeg læser fordi jeg ikke kan lade være.

Kan du huske hvad/hvordan/hvilken bog, der gjorde at du kom til at læse?
Nogle af jeg har måske hørt det her før, men historien ændre sig jo ikke at at blive fortalt flere gange, så her kommer den endnu engang:

Jeg har altid læst siden jeg lærte at læse. Jeg var flittig bruger af skolebiblioteket, hvor jeg efterhånden havde læst ret mange bøger. En dag i 5. klasse introducerede min klasselære og bibliotekaren mig for Sølvhesten af Lene Kaaberbøl. Den var hurtigt læst sammen med de andre i serien og bagefter fik jeg Skammerens Datter i hånden. Det var den og der satte skille-linien for mig. Herefter var jeg solgt til fantasygenren og herefter kan jeg rigtigt huske hvad jeg har læst.


Hvad betyder det for dig at læse?
Når jeg læser er jeg mig selv. Der er ikke en hel masse andre jeg skal tage stilling til. Det er bare mig og min bog. Når jeg læser kan jeg nærmest "flygte" ind i en anden verden og lægge hverdagen lidt væk. At læse betyder et frirum hvor jeg kan slappe af og lade op. Det er svært at beskrive hvad de egentligt betyder, men i bund og grund kan jeg bare ikke forestille mig et liv uden at læse bøger. 

1 kommentar :

  1. Ah se det giver straks lidt mere mening. Men synes stadig det er en smule kikset.
    Også at der var en der hed Rasmussen til efternavn i Poison study

    SvarSlet