Nordisk Møde 2011

lørdag den 8. oktober 2011

Motivet som blev trykt på vores t-shirt.
Figurerne er inspireret af Scandinavia and the World
Nu er der gået lang tid siden jeg sidst skrev noget her på siden, og det er der en god grund til. Jeg har nemlig haft travl og har faktisk slet ikke været hjemme eller haft computeren tændt ret meget selvom jeg altid har haft den med mig. Fra i søndags til i torsdags afholdte vi Nordisk Møde her i Aalborg og det er grunden til at jeg slet ikke har haft tid til min blog. Ugen inden gik nemlig med planlægning af de sidste små detaljer.

Nordisk Møde er et arrangement for landinspektørstuderende fra Norge, Sverige, Finland og Danmark. Det holdes på skift af de enkelte lande og i år var det altså Danmarks tur til at afholde begivenheden. Der har været arbejdet på det i lang tid og nu skulle det hele bare klappe og køre.

Søndag ankom de alle sammen og vi havde noget der hedder Nordisk Kost. Hvert land medbringer en traditionel ret fra deres land og så spiser man sammen. Det er ret sjovt at prøve noget forskelligt og se hvad de spiser de andre steder. Vi havde fra Danmark lavet sildemadder, hønsekødsuppe og rødgrød med fløde. Sverige havde en eller anden suppe med gule ærter og pandekager med hjortronsyltetøj. Finland havde noget brød med noget risengrødsagtigt noget inden i og med æggesalat på toppen og rensdyrkød m. kartoffelmos med. Norge kom desværre først sent søndag aften så dem fik vi ikke noget fra.

Mandag stod den på besøg på Aalborg Kommune. Her fik vi lidt af vide om byens udvikling og planlægning og der var særligt fokus på byens havnearealer der i de seneste år og stadig væk gennemgår en stor udvikling. Vi var på rundtur i byen og var nede i Gråbrødre Kloster. Der har jeg aldrig været før og det var faktisk ret sjovt at komme derned og se at der under gågaden engang har ligget et kloster og at byen siden da er vokset opad og at jorden har hævet sig. Rundturen første os også ned forbi havnen hvor vi både så Nordkraft, kiggede på byggeriet af Musikkens Hus og var forbi Utzon Centeret og Jomfru Ane Parken. Efter besøget på kommunen havde vi selv arrangeret en byvandring med lidt spørgsmål der skulle besvares. Jeg tror at de synes det var meget sjovt.

Tirsdag havde vi oplæg om Aalborg-modellen og landinspektøruddannelsen her i Danmark. Vi skulle også have hørt et oplæg om FIG (International Federation of Surveyors), som vi indtil sidste år havde presidentskabet af i Danmark. Desværre havde ham der skulle holde oplægget barn syg og måtte melde afbud. I sidste øjeblik fik vi det ordnet sådan at der kom en anden og fortalte om havnen og de særlige landinspektøropgaver der har været der i forbindelse med omdannelsen. Super godt, har jeg fået at vide.Om eftermiddagen var vi på besøg på Cowi, og hørte noget om deres særlige opmålingsopgaver og sådan. Det var faktisk super spændende. Aftenen sluttede vi af med en pubcrawl. Det var første gang i de snart 2½ år jeg har boet i Aalborg at jeg har været inde på så mange forskellige barer og lign.. Jeg synes at det var en god aften, men jeg var glad for at det var en tirsdag og at der ikke var så fyldt på de steder vi var inde.

Onsdag startede let ud med at man kunne sove længe. Eller det vil sige at vi først skulle med bussen kl. 10. VI holdt generalforsamling og snakkede om dette års møde, hvad var godt, hvad var mindre godt og sådan noget. Det blev også besluttet at vi skal til Norge til næste år fordi der også er en skandinavisk kongres eller sådan noget for uddannede landinspektører i Oslo på det tidspunkt hvor vi holder nordisk møde. Det glæder jeg mig til og det bliver sjovt at se universitet i Ås.
Efter frokost var det blevet konkurrencetid og som dansker er den vigtigste konkurrence Miss Foster. Det er en konkurrence om at drikke øl hurtigst muligt. 4 personer stiller op fra hvert land og så skal der drikkes 4 øl. Når den første er færdig med at drikke må den næste begynde. Danmark vandt endnu engang med en tid på 50,9 sek. Det synes jeg er ret godt klaret når vi havde 3 piger på holdet.

Om aftenen havde vi afslutningsfest og her ser man virkelig at der er forskel på hvordan man holder fest i de forskellige lande. I Sverige og Finland har man en meget stor tradition for at synge når man holder sådan en fest med spisning. Der er diverse forskellige sange til det ene og det andet og der var både "kampe" mellem de to borde og mellem kønnene. Jeg synes at det er ret sjovt at holde fest på den måde for når man som jeg ikke drikker, så er det lidt lettere at skabe sig tosset når man har så mange svenskere og finnere der synger mærkelige sange. Det er noget som vi godt kan overføre til danske fester, men jeg tror desværre ikke at danskerne er så meget med på den. Særligt sangen Lambo kunne være sjovt at få rigtigt indført i Danmark.

Torsdag sluttede det hele vores gæster tog hjem til deres egne lande igen. Det har været en super god uge og det er sjovt at snakke med nordmænd, svenskere og finnere og høre om hvordan de har det hos dem. De sidste par dage har jeg brugt på at sove og sove og sove, så nu er jeg snart klar igen til næste uge.

Det var en lille smule om Nordisk Møde og det kan godt være at jeg kommer med andre små historier eller bemærkninger senere.

Ingen kommentarer :

Send en kommentar