Eventyrteatret: Herkules

mandag den 17. oktober 2011

Eventyrteatres 20 års jubilæumsforestilling er Herkules fra den græske mytologi. De spiller hele efterårsferien i Tivoli og jeg tror at der stadig er biletter at få.

Billedet stammer fra www.eventyrteatret.dk

Herkules er halvgud, søn af Zeus og han er vokset op på Olympen blandt de andre guder. Han føler sig dog ikke helt hjemme, for guderne har svært ved at acceptere ham som en af dem. Den dag Hebe, ungdommens gudinde, forsvinder med livets vand skyder de skylden på Herkules og lægger ansvaret for at finde hende på hans skuldre. Herkules drager ned til Jorden og hans rejse for at finde Hebe fører ham forbi krigeriske Amazoner, Dionysos festlige slæng, Hesperiderne og hele vejen ned til Hades i dødsriget. 

20 år med eventyr
Eventyrteatret sætter lys, farver og fart på de gamle eventyr, sagn og nu også mytologier. De har gjort det i 20 år, og skabt 20 helt fantastiske eventyrmucialkals som de hvert år har opført i efterårsferien. Med Herkules viser Eventyrteatret endnu engang at der er masser af talent i børn og unge. De unge skuespillere spiller professionelt teater med en glæde og lyst der langt overskygger voksne skuespillere. 

Da jeg for 18. år i træk satte mig i teatersalens sæde var det med store forventninger og de blev i aller højeste grad opfyldt. Skuespillerne er super gode og jeg er særligt vild med Alex Høgh Andersen der spiller Dionysos, Rikke Westi der er Amazonernes leder Hippolyta, og så var Magnus Jacobsen helt fantastisk i rollen som Amor. Det er super fedt at se de unge talenter og når jeg sidder og ser teaterstykket drømmer jeg mig selv op på scenen, selvom jeg ved at jeg aldrig ville turde det i virkeligheden.

En velkomst af guder og gudinder
En af den helt særlige ting ved Eventyrteatret er at de har deres parade der byder velkommen til. Det er en gruppe af børn og unge der i år var klædt ud som guder og gudinder. Inden forestillingen byder de velkommen og snakker med børn og hvem der nu ellers kommer forbi. I pausen er de ligeledes til at finde rundt omkring glassalen og når stykket slutter siger de også farvel. Det er super hyggeligt og skaber den helt specielle stemning som jeg også husker fra dengang jeg var barn. 

Glimmer, Glitter og Guld
Som 20 års jubilæumsforestilling skal der selvfølgelig ikke spares på guld og glimmer og det er der bestemt heller ikke gjort. Skuespillerne er klædt i flotte og glitrende kostumer, der i øvrigt allesammen er super gode. Men selvom der er gjort lidt ekstra ud af glitteret, så har det ingen betydning for kvaliteten af forestillingen for den var nemlig stadig i top.

Ørehængende sange og komiske hentydninger til nutiden
Som altid var stykket fuldt med dejlige sange, der er med til at fortælle den gode historie. Jeg har hørt cd'en hele dagen i går og allerede nu kan jeg synge med på mange af sangene og det bliver der gjort, for de er fyldt med glæde og energi der kun kan gøre en i godt humør. Både i sange, og replikker kan man som voksen seer se de mange små henvisninger til nutiden. F.eks. den scene hver Dionysos holder fest i skoven eller der hvor guderne er blevet gamle, senile og har fået gigt. Det er sådanne ting der bl.a. er med til at gøre stykket til en succes hos alle aldersgrupper. 

Jeg håber at Eventyrteatret fortsætter i mange år endnu, for det er gået hen og blevet en tradition og en fast del af mit efterår. Derudover vil jeg meget gerne kunne give mine egne børn (når de engang kommer) den samme gode oplevelse som jeg har haft. 

Her til sidst så tjek lige nogle af de gode billeder fra forestillingen (alle billeder stammer fra www.eventyrteatret.dk): 





2 kommentarer :

  1. Nu får jeg SÅ meget lyst til at gå i teatret igen! Det er faktisk kun en uge siden, at gemalen og jeg talte om, at vi går alt for lidt i teatret. Af samme grund overvejer jeg at give ham billetter til en forestilling i julegave, så vi kan få gjort noget ved det :-)

    SvarSlet
  2. Jeg kommer som regel også kun i teatret den ene gang om året. Sidst jeg var inde og se et teaterstykke med voksne skuespillere blev jeg simpelt hen så skuffet? Måske skulle jeg prøve at se noget musical i stedet?

    Men eventurteatret er helt klart at anbefale. De spiller også en mindre juleforestilling i weekenderne i december.

    SvarSlet