Eventyr + teater = Efterår

søndag den 9. oktober 2011

Eventyr og teater er blevet en meget vigtig del af mit efterår og det er også grunden til at jeg i næste weekend tager helt til København for at se Eventyrteatrets efterårs-musical "Herkules". Når jeg sætter mig til rette i glassalen er det for endnu engang at træde ind i eventyrets verden ligesom jeg også har gjort det hvert eneste efterår de sidste 17 år. Hvert år bliver jeg suget ind i fortryllende og magiske universer og jeg bliver først lukket ud når tæppet går for igen og lyset tændes, og ikke engang da er jeg helt ude af eventyret. Det bliver i mig, bringer med glæde og lykke og får mig til at gå direkte hjem og høre musikken igen. Musikken fra Eventyrteatrets forestilling kommer altid med hjem og de høres flittigt hele året igennem. Når jeg gerne vil i godt humør, så kommer der lige et eventyr på. Det betyder at jeg kan rigtigt mange af sangene uden ad og synger meget højt med på dem. Som regel gør jeg det kun når jeg er alene for jeg tror ikke at det lyder super godt, men det gør mig bare så glad at høre deres livsbekræftende sange.

Til dem der ikke kender Eventyrteatret, så der det et teater der kun har børn og unge mellem 7 og 19 år på rollelisten. Jeg synes at der er et eller andet helt specielt ved at se så gode børn spille og synge på scenen. De har en dramaskole hvor der går omkring 300 børn. Af dem bliver 90 udvalgt til at spille med i efterårs- og juleforestillingen. Normalt er jeg kun inde og se forestillingen i efteråret, men jeg har da set en enkelt juleforestilling for et par år siden og en der blev spillet i City2 for rigtigt mange år siden.

Jeg kommer som regel kun i teatret den ene gang om året. Det er lidt som om teaterstykker spillet af voksne ikke siger mig så meget. Jeg ved ikke om det er fordi eventyrerne er super godt skrevet om eller om det er fordi børn og unge har en helt speciel energi på scenen der bare fylder hele rummet. Det kan også sagtens være en blanding af de to ting.

I år spiller Eventyrteatret forestillingen "Herkules" og jeg glæder mig meget til at komme ind og oplevet eventyret igen. Her er en lille intro til Herkules:


Og her er en lille video med en sang fra Den Bestøvlede Kat der blev spillet i 2008: Tilbage til Kattenes forsamling

I 2003 fulgte TV2 Eventyrteatret på dramaskolen og i arbejdet op til forestillingen "Hyrdinden og Skorstensfejeren". Det blev til 13 små programmer af ca. 30 min.. Her findes de 11 af dem. De sidste har jeg desværre ikke fundet.

Her er lige lidt mere film fra eventyrteatrets forskellige forestillinger:




Ingen kommentarer :

Send en kommentar