Skyggesider af Christina Bonde

torsdag den 17. marts 2016




Skyggesider


Christina Bonde

279 sider

Tellerup - 2015


Bogen er et 
anmeldereksemplar 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens begyndelse:
Skriget gav genlyd i natten. Begæret som for et øjeblik siden havde anket det meste af Mias opmærksomhed var pludseligt blevet ubetydeligt. De seksuelle debut flåede dybt i skødet, men det var den uventede smerte i brystet der optog hende mest.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bogens bagside:
Har du nogensiden forvekslet drømme med virkelighed?

Tricias tvillingesøster har begået selvmord. Forældrene taler ikke om det, eller om den spiseforstyrrelse Tricia har levet med siden barndommen.

I et forsøg på at flygte fra virkeligheden finder Tricia trøst i fantasier om en mand. Fantasierne udvikler sig til drømme, og a en mystisk flaske dukker om og drager hende med velvære, trækkes Tricia længere og længere ind i en parallel opfattelse af virkeligheden. Flere unge kvinder begår selvmord omkring hende, og snart må Tricia sande at det livstruende mareridt har diabolske rødder i hendes egen barndom.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Min mening:
Jeg havde virkeligt glædet mig til at læse Christina Bondes nyeste bog. Samtidig har jeg også frygtet det lidt, for den ligger virkeligt langt fra min normale genre og jeg havde fornemmelsen af at bogen var uhyggelig. Og er der noget jeg har det svært med, så er det gys. Derfor har det også taget mig ret lang tid at tage mod til mig og gå i gang med at læse.

Jeg må indrømme at det har været lidt af en kamp at komme igennem bogen. Den fangede aldrig og helt ærligt, så forstod jeg slet ikke bogen. Min enkelte stjerne skal derfor også ses med den baggrund. At jeg intet forstod under læsningen og stadig har lidt svært ved at finde meningen med bogen. Sproget er ellers godt og historien flyder fint.

Var den så uhyggelig? Nej, det synes jeg heller ikke rigtigt. Jeg blev i hvert fald ikke bange, men måske det også hænger sammen med den manglende forståelse.

Det er virkeligt svært at skrive en god anmeldelse af noget man ikke har forstået. Jeg synes ikke at jeg begrundet kan give ret meget kritik - eller ros. Men jeg håber at der alligevel er nogle derude der vil give bogen en chance. Den har fået meget positive anmeldelser andre steder og folk roserne den til skyerne. Alt jeg kan gøre herfra er at konkludere at det bestemt ikke var en bog for mig på nuværende tidspunkt. Øv :(

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingen kommentarer :

Send en kommentar